Fredag 28.08.2020


I dag har vi hatt vår andre time i tegning.
Vi har brukt kull i ulike øvelser Første øvelse var å tegne virvelvinder og bruke de som utgangspunkt til å tegne noe annet, som en vase eller dråpe.
Her legges det vekt i å skape form ved å «skygge» formen.

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er 118579057_303327017427559_6702713382822067675_n-1024x768.jpg

Andre øvelsen var utforskning av mulighetene kullstift gir oss. Først tegnet vi tre flater, og brukte knet til å få lyse områder og leke med lys og valørkontraster.

Bildene viser utforskning av kuleformen fra 3 forskjellige studenter

Tredje øvelse begynte med å fargelegge hele arket med kull. Her måtte studentene bruke fantasien og bringe ut motiver i tegningen som man kunne bygge videre på.

Streker og konturer i bakgrunnen ispirerer til hva som kan bli til

Her kunne det skapes landskap med fjell, vann, hus eller det som kom fram for hver en av oss. For å få fram det vi så, brukte vi knet for å ta bort kullet og lyse opp flaten eller trykke hardt med kullstiftet for å forsterke linjer og gi dybde i formene.

Bare fantasien som setter grenser.



I den fjerde øvelsen tegnet studentene ansiktet til den som satt foran seg, uten å løfte blyanten fra arket og uten å se ned på arket.

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er 118267716_764170137752825_3928923883824126830_n.jpg
Abstrakt gruppebilde av hele klassen! 😀

Denne øvelser løftet frem det sosiale i tegning og skapte glede og humør rundt situasjonen. Det var morsomt å se både hva man selv hadde fått til og hva den andre hadde tegnet ved å se på ditt ansikt. Det var på en måte forventet at tegningen ikke skulle bli «bra» så det å «tegne fint» ble ufarliggjort. Nå var det spenning over å se hva som ble til, ikke på å lage en «fin» portrett det bra. Øvelsen skapte godt humør og latter. Det var god stemning i klassen og studentene syntes det var morsomt.

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er 118676913_1456193921233158_8969228313066246445_n-768x1024.jpg
possitiv form med blyant


Femte øvelse var todelt. I første del skulle studentene forsøke å tegne skoene de hadde på seg uten å se på det. Her konkurerte høyre og venstre halvdel av hjernen, altså vår kreative side og vår logiske side.




Andre delen av øvelsen var gjennomført med skoene på bordet! Studentene satt skoene foran seg på bordet, og tegnet med kullstift. Vi ble veiledet til å fylle inn de mørke delene rundt skoene for å få fram formen etterhvert. Etter å ha fått skoenes negativ form, kunne detaljer begynne å tegnes inn.

Dagen var avsluttet med to interessante mosaikk/ kollasjer!

2 kommentarer om “Fredag 28.08.2020

  1. Tydelig og informativt oppslag om å utforske kull der dere I noen trekker fra med knet og lyser opp mørke flater-

  2. Svært godt forklart – fint for de som er hjemme pga hoste i denne spesielle høsten. Gode informative illustrasjoner som gjør det lett å følge øvelsene. Bra jobba.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *