Samisk uke!!

Samisk uke startet med en forelesing der vi hadde et møte med en dame navn Meerke , der hun blant annet snakket om sørsamiske symboler, gjenstander, tradisjoner og bærekraft! Før forelesingen så vi på forskjellige videoer med litt bakgrunnsinformasjon.

På torsdagen fikk vi først besøk av Anne-Lise, hun er nordsamisk, og hadde en forelesing om identitet, etnisitet og kultur. Hun snakket blant annet om kristningen av samene, fornorskingen av samene, Alta kampen, og snakket litt om egne erfaringer hun har opplevd, ved å være samisk.

Etterfulgt av Anne-Lise kom det en med navn Mari på besøk. Hun joiket litt for oss og viste oss forskjellige klesdrakter, og andre symbolske gjenstander.

På fredagen var vi så heldig å få besøke den samiske barnehagen på tøyen, her igjen møte vi Mari. Vi fikk da bli med inn i barnehagen der vi hadde en samlingsstund. Hun fortalte en fortelling hun selv hadde skrevet, den handlet om Tuva og Julie som var på nordlys jakt. mens hun fortalte fortellingen hadde hun med flere konkreter til historen.

3 kommentarer om “Samisk uke!!

1. Fin oppsummering av Samisk uke 38, med forelesning med sørsamisk formidler Meerke Krihke Leine Bientie, og om fortellerteknikker ved styrer i samisk barnehage på Tøyen Mari Helander og forelesning med Anne-Lise Johnsen Swart om samisk identitet og historie.. Fint om dere får med alle forelesernes hele navn