16. Datainnsamling

Sidene 14 tom 17 er basert på materiale utvikla av FoU-rådgiver Nina Hestnes ved fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Nina sikrer oppdateringer på en Wikiside på fakultetet LUIs felles teams – rutiner FoU.

Videointervjuer i Zoom – ikke bruk annen programvare

• Les grundig informasjonen på ansattsidene til OsloMet
    • Merk spesielt: «Du må Bruk alltid OsloMets Zoom-lisens med Feide-innlogging. Det er ikke tillatt å bruke gratisversjonen av Zoom. Se Installer Zoom-klienten.»
    • «Bruk kun OsloMet driftet PC dersom du skal ta opptak av møtet. Merk: Er du student uten OsloMet PC, kan du i stedet for å ta opptak i Zoom gjøre følgende: gjøre egne notatater (og ta opp lyden med nettskjema diktafon- test på forhånd)

Studenter bruker programvare tilgjengelig fra OsloMet https://student.oslomet.no/software

Bruk nettskjema ved spørreundersøkelser

Lydopptak: Nettskjema diktafon

• Komme i gang med lydopptak – OsloMets studentsider
  • Nettskjema-diktafon(Diktafon-app) er i utgangspunktet det eneste godkjente opptaksutstyr for bruk på OsloMet. Følg lenka til UiOs nettsider for mer informasjon.
    • Nytt: Studentene må elektronisk signere en avtale før bruk – tilgjengelig fra lenken over
    • Ikke særlige kategorier uten TSD-tilgang
    • Studenter kan ikke laste ned lydopptak til privat PC – prisgitt avspillingsfunksjonen inne i nettskjema, bruk Chrome eller Mozilla

Fysisk diktafon

Fysisk diktafon anbefales ikke, men kan være en løsning for enkelte prosjekter der det av  ulike årsaker ikke er hensiktsmessig å benytte Nettskjema-Diktafon og transkribering

• Låne opptaker på biblioteket
  • Lagre på kryptert minnepinne, midlertidig redigere på PC uten nett
  • Sørge for destruering av minnekort/minnepinne (eventuelt bruke programmet CC Cleaner)
  • Være ekstremt bevisst på oppbevaring av opptaksenhet og minnepinne jf. ROS-vurdering
  • For mer om behandling av lydfiler i forskning, se ansattsidene

Nettskjema diktafon-app

TIPS for stabile opptak

• Bruk 2 opptaksenheter (f.eks. 2 telefoner, eller 1 telefon og en iPad) parallelt for å forebygge tap av data om et opptak skulle feile.
  • La skjermen på telefonen stå på når Nettskjema-diktafon brukes.
  • Sett telefonen i flymodus
  • Laste opp opptaket og verifisere oversendelse umiddelbart at opptaket er fullført.
  • Benytt alltid den nyeste versjonen av appen som er tilgjengelig.
  • Slå av Siri
  • Minner om side for nettskjema-diktafon-appen på UiOs nettsider og se side 17 på denne bloggen for mer om å gjøre opptak med appen.