07. Metode

Det er utvikla en del digitale ressurser til bruk på fellesemnet i vitenskapsteori og metode for de femårige grunnskolelærerutdanningene, master i skolerettet utdanningsvitenskap. De gir et innblikk i hva studentene har hatt i deler av sin undervisning i metode.

Senter for profesjonsstudier (SPS) har ulike metodeforum som også kan være reelvante for å utvikle sin metodekompetanse, for oversikt og eventuell påmelding:

  • Kvalitativt metodeforum, kontaktperson er professor Anne Leseth. I forkant av kvalitativt metodeforum kommer det en e-postinvitasjon fra forsker II Tanja Haraldsdottir Nordberg
  • Kvantitativt metodeforum, kontaktperson er postdoktor Thea Bertnes Strømme.

Åsmund Hermansen ved fakultet SAM, institutt for sosialfag, har en blogg med en god del informasjon om kvantitativ metode med vekt på SPSS som kan være nyttig så vel i arbeid med studenter som egen FoU. Et tips er å orientere seg via toppmenyen (se rød skrift).

GFUs Cecilie Dalland og Emilia Andersson-Bakken har redigert en høyaktuell metodebok med bidrag fra mange erfarne klasseromsforskere. Bokas tittel er «Metoder i klasseromsforksning. Forksningsdesign, datainnsamling og analyse» (2021). Kapitlene rommer et bredt spekter av metoder som masterstudentene vil bruke i sine oppgaver, samt vi i vår egen FoU. Innholdsfortegnelsen gir et godt innblikk om det store og varierte metodeomfanget i boka.

Cecilie har også vært gjest på den første episoden av DIFO podcasten (Spotify)som ledes av Marte Blikstad-Balas. Der har hun snakka om forskningsdesign og metode i masteroppgaven, inklusive arbeid med problemstilling, utvalg, gjennomførbarhet mm. Podcastepisoden er relatert til det å være en utviklingsorientert lærer. Det finnes også mange andre reelvante episoder i podcasten med andre gjester. 

De av dere som kjenner til eller har egne ressurser som kan være til nytte for kollegaer, send inn tips til Vibeke.