14. Personvernbegreper – oppfriskning

Sidene 14 tom 17 er basert på materiale utvikla av seniorrådgiver FoU, Nina Hestnes, ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Hun la fram temaet i GFUs personalmøte 1.9.21 og for studentene på de femårige grunnskolelærerutdanningene som er i sitt femte studieår den 13.9.21. Nina sikrer oppdateringer på en Wikiside på fakultetet LUIs felles teams – rutiner FoU.

Hva er en personopplysning?

• Personopplysninger er enhver opplysning som kan knyttes til en person.
    • Fødselsnummer
    • Navn
    • e-postadresse/IP-adresse
    • Stemme på lydopptak er også å regne som en personopplysning.
  • Kombinasjon av bakgrunnsopplysninger f.eks. alder, bosted og yrke

Særlige kategorier – informasjon knytta til

• religious or philosophical beliefs
  • ethnic origin
  • political opinions
  • trade-union membership
  • health
  • sexual orientation
  • criminal convictions and offences
  • genetic or biometric data

Psedonymiserte eller anonymiserte data?

Pseudonymiserte (avidentifiserte) opplysninger

Anonyme opplysninger​

Navn eller andre personentydige kjennetegn er erstattet med et nummer, en kode, fiktive navn eller lignende, som viser til en atskilt liste med de direkte personopplysningene (koblingsnøkkel).

Pseudonymiserte opplysninger anses som personopplysninger uavhengig av hvem som oppbevarer navnelisten, hvor og hvordan den oppbevares.

informasjon som ikke på noe vis kan identifisere enkeltpersoner i et datamateriale, verken direkte gjennom navn eller personnummer, indirekte gjennom bakgrunnsvariabler, eller gjennom navneliste/koblingsnøkkel eller krypteringsformel og kode.