FRA REACH til STORBYBARN

1. april 2022 markerer dagen da prosjektet REACH går over til den faste tverrfaglige satsingen STORBYBARN – Forskning på barndom i storby. Dette markeres på OsloMet med hilsener fra både ordfører Marianne Borgen og rektor Christen Krogh.

STORBYBARN har blitt utviklet gjennom et tverrfaglig samarbeid i REACH-prosjektet siden 2019, og er et samarbeid mellom OsloMet og Oslo kommune.

– Forskere fra hele OsloMet har vært med på å utvikle STORBYBARN, og nå håper vi forskere og studenter fra hele universitetet vil koble seg på og være med på å gjøre barndommen i storby trygg og god for alle barn og unge, sier leder for STORBYBARN, Mette Tollefsrud i forbindelse med markeringen.

Når startskuddet nå går for den nye satsingen, er allerede mange aktiviteter i gang. STORBYBARN har blitt utviklet i tett samarbeid med Bydel Søndre Nordstrand og Oslo kommune, og midler fra Områdesatsingen i Oslo sikrer at kunnskapsutvikling knyttet til foreldrekunnskap, mangfoldsledelse og rekruttering av ungdommer med minoritetsungdom til utdanning allerede har blitt satt i gang.

STORBYBARN sin visjon er Tett på og på tvers. Dette signaliserer at satsingen jobber tett på, og utvikler både problemstillinger og kunnskap sammen med, ansatte i kommunale tjenester, befolkningen, og i samarbeid med forskere og studenter ved OsloMet.