Kultur for kvalitet i høyere utdanning
27. januar la kunnskapsministeren fram stortingsmeldingen Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Meldingen innebærer ambisiøse mål for utdanningskvaliteten, og den foreslår en rekke gode tiltak. Behovet for å satse på de ansattes pedagogiske kompetanse står sentralt i meldingen. Jeg bejaer dette, og mener det er på høy tid at fokus settes på undervisningskvalitet i høyere utdanning, og da særlig i profesjonsutdanningene.
Dreining fra undervisning til forskning
I løpet av de vél 20 årene jeg har arbeidet i profesjonsutdanninger har jeg erfart at kravene til forskning og til produksjon av meritterende artikler (nivå 1 og 2) har tatt mer og mer plass – og tid. Samtidig har det å utvikle god undervisning, og skrive for studenter, blitt mindre og mindre «lønnsomme» aktiviteter. Dette har medført en dreining bort fra primæroppgaven i høyere utdanning, som – slik jeg ser det – er å ruste våre studenter til å bli best mulig utøvere av velferdsstatens ulike yrker. En av forutsetningene for dette er god undervisning. Undervisning som bl.a. legger opp til at kunnskap oppstår i fellesskap. Og mulighet til å følge opp den enkelte student. Undervisning og utviklingsarbeid opplever jeg gir liten status. Forskning og produksjon av meritterende artikler gir prestisje (og «penger i kassa»).
Kunnskap oppstår i fellesskap
I meldingens forord omtales høyere utdannings fremste oppdrag slik:
Alle husker yndlingslæreren de hadde på skolen. Men alle som noen gang har satt sin fot på et universitet eller en høyskole, husker også en annen person: Foreleseren som virkelig åpnet øynene dine og fikk deg til å se verden på en ny måte. Som virkelig tok deg alvorlig som student. Som brakte deg inn i det akademiske fellesskapet.[…] kunnskap er ikke en vare som skal formidles og konsumeres. Det er noe som oppstår og utvikler seg når underviser og studenter kommer sammen; når en student stiller et kritisk spørsmål; når en veileder kommenter et resonnement i en bacheloroppgave; når studentene diskuterer seg imellom i en kollokviegruppe.
Gir underviserne anerkjennelse
Regjeringen vil nå at høyskoler og universiteter skal få på plass et meritteringssystem som gjør at de beste underviserne får den anerkjennelsen de fortjener, sies det i pressemeldingen som ble lagt fram ved lanseringen av stortingsmeldingen. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isakesn sier:
– Det skal bli like gjevt å undervise som å forske. Kunnskap er ikke en vare som skal formidles og konsumeres. Det er noe som oppstår og utvikler seg når underviser og studenter kommer sammen. God undervisning kan læres. Da må det finnes et fagfellesskap som satser på utdanning.