Undervisningsressurser
Nei! sa veslemonster (lenke) | 1-4 | Barnebok | Hvem bestemmer hva og hvordan en skal leke? Å se ulike perspektiver, maktrelasjoner både i innhold og bilder. | |
Bæ, bæ lure lam (lenke) | 1-4 | Barnebok | Er det greit å lure noen om en kjeder seg, og hvordan er det å bli lurt? Å se ulike perspektiver, rett og galt, forstå situasjoner på forskjellige måter. | |
Johannes Jensen føler seg annerledes (lenke) | 1-4 | Barnebok | Hvordan er det å føle seg annerledes? Å sette seg inn i andres situasjon, perspektivtaking og annerledeshet. | |
Pølsetjuven (lenke) | 2-4 | Barnebok | Hva gjør man når alle i familien er tyver, mens en selv ikke vil stjele? Å se ulike perspektiver, etiske dilemmaer og barns rettigheter. | |
Verden sa ja (lenke) | 2-4 | Barnebok | Hvordan har verden blitt som den er, og er all utvikling til det bedre? Å se bærekraftperspektiv, finne flere mulige svar der det ikke er tydelig fasit. | |
Vi fant en hatt / We found a hat (lenke) | 2-4 | Barnebok | Hva gjør man når man vil dele, men det ikke er nok til alle? Å se motstridende perspektiver i et etisk dilemma, finne løsninger i konflikter. | |
Huskereisa (lenke) | 2-7 | Barnebok | Hvordan er det å bli holdt utenfor leken, og hvorfor stenger noen andre ute? Å se hvem som har makt til å bestemme, og å sette seg inn i forskjellige perspektiver. | |
The Bee Book (lenke) | 3-7 | Barnebok | Hvorfor er biene viktig, og hva kan jeg gjøre for å hjelpe til? Å se sammenhenger, bærekraft. | |
Når voksne bryter regler (lenke) | 3-5 | Nyhet | Hvordan oppleves det når viktige voksne bryter regler? Å se sammenhenger mellom en nyhet og å bryte regler i eget liv, analogi, se en sak fra flere vinkler. | |
Plast (lenke) | 4-5 | Nyhet | Hva trenger vi plast til, og når kan vi klare oss uten? Å se ulike perspektiver på plast, som ressurs og problem, bærekraft. | |
La ulven leve? (lenke) | 4-7 | Nyhet | Hvorfor vil noen la ulven leve mens andre ikke vil ha ulv i norsk natur? Å se ulike perspektiver. | |
Space X – Romturisme (lenke) | 6-7 | Nyhet | Hvordan framstiller ulike kilder at «vanlige» folk får dra ut i verdensrommet? Å se vinklinger bak nyheter, rettferdighet og bærekraft. | |
Turister i verdensrommet (lenke) | 6-7 | Nyhet | Er det greit med turister i verdensrommet? Å se hvordan kunnskap kan endre mening, faktabasert argumentasjon. | |
Fiskeoppdrett (lenke) | 6-7 | Nyhet | Hvilke fordeler og utfordringer bringer fiskeoppdrett med seg? Å ta stilling til påstander og se ulike perspektiver. | |
Lokalpolitikk (lenke) | 6-7 | Nyhet | Hvem bestemmer når noe skal bygges, rives eller endres i lokalmiljøet? Å se på maktstrukturer, vurdere positive og negative sider ved endringer. | |
Utfordringer i verden (lenke) | 6-7 | Nyhet | Del 1: Hvilke tre av FNs bærekraftsmål mener elevene er viktigst? Argumentasjon, bygge videre på andres innspill for utvidet forståelse. Del 2: Hva er fordeler og ulemper med plast? Å se en sak fra ulike vinkler. Del 3: Å se sammenhenger og vurdere bærekrafts- problematikker fra ulike perspektiver. |