Roboter, murerens venn eller fiende – hva tror du?
Murerfaget, et av de eldste kjente håndverksfagene i møte med roboter.
Av Mustafa Trond Smistad
Read More
Virtual reality – er det mulig å lære sveising ved en skjerm?
Virtual reality og læring med lett plast og 20 grader for arbeid med tungt stål og 1 000 grader.
Av Arne Roar Lier
Read More
Yrkesfag kan læres mange steder og på mange måter!
Anerkjennelse av kompetanse, det er ikke bare i skolen og lærebedriften yrkesfag læres – og det er slett ikke likt for alle.
Av Hæge Nore
Framtida setter samarbeidet på prøve!
Samarbeid og kommunikasjon er vanskelig – alle får det ikke til ved første forsøk.
Av Nina Amble
Read More
Kjønnsfordeling – trenger vi et «Nasjonalt senter for utradisjonelle utdanningsvalg»?
Det er politisk enighet om at skjev kjønnsfordeling i yrkesfagene er en utfordring.
Av Inger Vagle
Industri 4.0
Hva vil implementering av Industri 4.0 bety for yrkesfagene i Norge?
Av Arne Ronny Sannerud
Medarbeiderdrevet innovasjon og faglig fornying
«Alle» bruker digitale arbeidsverktøy. Det kan dreie seg om en personlig dataassistent, elektronisk medisinering, GPS eller forflytningsmetodikk – i eldreomsorgen så vel som på sykehuset.
Av Nina Amble
Read More
Ny reform – Vg1 må endres dramatisk
Mangel på kvalitet og yrkesrelevans – lærlinger forstår ikke vitsen med det de måtte lære på Vg1 – og det gjorde de heller ikke som Vg1-elever.
av Grete Haaland
Read More