Kronikk i Dagavisen: Gutten med nye sko

I sin kronikk «Gutten med nye sko» skriver Sahaya Kaithampillai fra REACH-partner Dynekilen barnehage om den sosiale betydningen av klær og utstyr i barnehagen. Kronikken sto på trykk i Dagsavisen 3. desember 2019, og beskriver hvordan en gutt med nye sko hver dag, etter å ha lekt ute med sine nye Nike-sko, vasket skoene med vann og papir.

Kronikken beskriver et økende press fra reklame og markedsføring, der barna blir lette ofre for utydelig markedsføring. «Forbrukertilsynet har funnet det i strid med god markedsføringsskikk å spille på sosial usikkerhet i en reklame ved å gi inntrykk av at barn vil falle utenfor vennegjengen hvis de ikke har de rette merkevarene,» skriver Kaithampillai i kronikken, og avslutter med en oppfordring: «Vi må snakke om hva vi kan gjøre for å motvirke markedskreftene. Jeg tror et godt sted å starte er å jobbe med hvordan vi gir alle barna nok oppmerksomhet, en arena til å uttrykke hvem de er og sørger for at ingen blir satt på sidelinjen – uavhengig av hvilke klær de har på seg.»

Les hele kronikken