– De fleste barn er rause med hverandre, sier professor Thomas Moser ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han har sittet i ledergruppen i det store EU-forskningsprosjektet ISOTIS, som nylig ble avsluttet.
Barn vil gjerne inkludere andre barn, viser funn fra ISOTIS. Barna i barnehagen kan ha stor betydning for et flerkulturelt samfunn, viser prosjektet. Dette kan du lese mer om i saken på forskning.no denne uka.
Vi i REACH mener ISOTIS funn er svært interessante, og ønsker å bygge videre på prosjektets hovedkonklusjoner:
- Foreldrene har en viktig rolle, og tillit mellom foreldre med flerkulturell bakgrunn, barnehage og skole er avgjørende.
- Foreldrene er en stor ressurs, selv om de kan stå i en utfordrende situasjon selv. De vil det beste for barna sine, og de fleste har høye ambisjoner for dem.
- Foreldre med flerkulturell bakgrunn kan bidra med mye, dersom de opplever støtte fra storsamfunnet. Disse foreldrene bør involveres mer av skoler og barnehager. Dette vil kreve at skoler og barnehager endrer måten å jobbe på, slik at disse foreldrene føler seg møtt.
- En advarsel mot politiske utspill, retorikk og en type debatt som kan virke stigmatiserende på mennesker med en annen kulturell og etnisk bakgrunn enn majoriteten. Slik stigmatisering stresser foreldre, og vil gjøre det vanskeligere å jobbe mot ulikhet i barnehager og skoler.
- De ansatte i barnehager og skoler har en avgjørende rolle. De kan fungere som et bindeledd mellom foreldrene og samfunnet. De kan også være en buffer mot forskjellene som finnes ute i samfunnet, mot diskriminering og utestenging.
- Det er viktig å kunne tilby inkluderende klasserom og trygge skoler, slik at både barna og foreldrene føler seg ivaretatt.
Les mer om ISOTIS