Vel hjemkommet etter begivenhetsrike dager på BETT 16 i London 20.-23. januar, med mange inntrykk i bagasjen – også bokstavelig talt, her jeg sitter og ser igjennom diverse informasjonsbrosjyrer, salgsark og reklameartikler.
Verdens ledende læringsteknologiske event
BETT har omlag 35,000 besøkende fra over 100 land og mer enn 6,000 utstillere. BETT ble grunnlagt i 1985 og har siden 2014 holdt til i ExCeL Centre i London’s Docklands, en kort undergrunns- og togreise fra sentrale London.
Bett Show promoteres som: the world’s leading education technology event celebrated in the UK. Bett is your annual opportunity to experiment with the latest technology, hear from inspirational figures and experts in the industry and meet your peers from far and wide.
Lærere: bruk dette århundrets teknologi!
Hovedbudskapet, slik jeg oppfattet det, er at lærere må bruke dagens teknologi, enten det er i barnehagen, i klasserommet eller i auditoriet i høyere utdanning. Vi har sett en tendens hvor lærerne bruker sin kompetanse fra forrige århundre og prøver å tilpasse bruk av moderne teknologien til denne. Det har ført til en bruk av digitale medier og verktøy som er tilpasset et læringssyn og holdninger til hvordan læring bør skje fra tiden før teknologiens inntog.
Slipp elevene løs, åpne opp klasserommet!
Dette var hovedbudskapet til Ann S. Michaelsen fra Sandvika videregående skole. Hun har lang erfaring med at elevene hennes benytter mange verktøy i klasserommet, bl.a. blogg, Twitter, Skype og Koohit, til å samhandle med skoleelever i England, Italia eller New Zeeland. Les et interessant blogg-innleggom smart bruk av teknologi i skolen av Ann S. Michaelsen.
Norwegian Classroom
Oslos varaordfører Tone Tellevik Dahl og Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge, samt IKT Norge var hjertelig til stede og åpnet Nowegian EdTec‘s Norwegian Classroom. Tone Tellevik Dahl, som er byråd for oppvekst, sa at vi ikke kan sende barna inn i dette århundret med kunnskap fra forrige århundre. Hun inviterte der og da til å bruke oslobarnehagen og osloskolen som en testing ground for digitale medier og verktøy.
Se også IKT Norges oppslag Norsk EDTECH-næring tar London med storm!
Overveldende, lærerikt og inspirerende
Blant «store» navn innenfor læring og teknologi var bl.a. Professor Sugata Mitra, Newcastle University. Et av trekkplastrene i Higher Education Summit var Peter Lambert, University of Bath.
Jeg vil oppsummere mitt inntrykk av BETT med disse tre ordene. Overveldende – på grunn av det enormt store antallet utstillere, og besøkende. Her var det lett gå seg vill! Lærerikt og inspirerende – fordi dette var en mulighet til å se og høre om det nyeste nye fra all verdens leverandører, samt treffe fagfeller og lytte til noen av de mange presentasjonene om digitale medier og verktøy i læringsprosessen.
Hvordan kan noe av dette det overføres til egen kontekst ved Høgskolen i Oslo og Akershus? Her fikk man mye å tenke på – både hva gjelder muligheter, men også viktigheten av at man opptrer «edruelig» og ikke omfavner enhver løsning ukritisk!