Artikkel: Trangboddhet og barnefamiliers hverdagsliv i koronaens tid

Da barnehagene og skolene stengte ned i forbindelse med utbruddet av Covid-19 i mars 2020, gjennomførte REACH en undersøkelse blant småbarnsfamilier i Bydel Søndre Nordstrand.

I den forbindelse ble artikkelen “Trangboddhet og barnefamiliers hverdagsliv i koronaens tid” publisert i Tidsskrift for boligforskning, skrevet av Ingar Brattbakk fra Arbeidsforskningsinstituttet.

“Funnene viser en tydelig opphopning av levekårsutfordringer hos trangbodde familier og at de skiller seg fra øvrige hushold på en uheldig måte gjennom et begrenset mulighetsrom for digitale møter og nettbruk, aktivisering og livsutfoldelse for barna, mobilitet, isolasjon fra naboer og bekjente og økt familiestress knyttet til trengsel og økonomiske bekymringer. Samtidig har de næreste familie- og vennebåndene blitt aktivert og styrket mer hos de trangbodde familiene enn de øvrige i en situasjon med nedstengning av velferdsstatens tilbud” skriver Brattbakk i sammendraget.

Les hele artikkelen