Mot felles skandinaviske forskningsspørsmål

22. oktober 2020 møttes partnerne i det skandinaviske REACH-samarbeidet for å oppdatere hverandre og jobbe med å finne felles forskningsspørsmål. Covid-19 setter fremdeles en stopper for fysiske møter, men det setter ikke en stopper for å samarbeide.

Samarbeid mellom REACH og bydel Søndre Nordstrand, Oslo

Møtene i det skandinaviske REACH-samarbeidet er lagt opp med gjensidig kunnskapsutveksling som gjør det mulig å lære av hverandre. Fra Oslo fortalte Frode Thorjussen, som er enhetsleder for barnehage i Oslos bydel Søndre Norstrand om samarbeidet med REACH og Områdeløftet.

Områdesatsingen er en nasjonal satsing på utsatte bydeler. I vår sammenheng, får de ulike bydelene i Oslo som er endel av satsingen, midler gjennom fem år for å lage bedre tjenester for befolkningen.

Hovedfokus for samarbeidet mellom REACH og bydelen er å utvikle barnehagene til å bli bedre, få dybdekunnskap om hvilke behov innbyggerne i denne mangfoldige bydelene har. Gjennom å være tett på barnehagenes ansatte og å skape strukturer for samarbeid, jobber vi med å bli klokere sammen, finne ut av felles problemstillinger og gjøre et arbeid som har betydning og nytte for hver enkelt ansatt i bydelen. I det som nå er en konseptfase jobber vi sammen for å finne noen konkrete problemstillinger som kan utforskes nærmere.

To interessante innlegg fra Malmø

Fra Malmø deltok ansatte i Malmø stad, i barnehagene og ved Malmø Universitet. I dette møtet fikk vi høre om to prosjekter der forskere og praksisfelt sammen kan utforske problemstillinger: «Att utveckla transspråkande praktik i förskola» og «Barns plats i, och perspektiv av, det offentliga rummet»

Det første prosjektet drives av Eva Mathiasson Thorbert, Anna Hoberg og Anne Harju, og har som formål å se på hvordan man kan maksimere barns læring i flerspråklige sammenhenger. Her er det brukt et utvidet språkbegrep som omfatter alle uttrykksformer, altså mer enn bare det talte språket. Særlig blir estetiske uttrykksformer viktig, der prosjektet skal la barn lære gjennom flerspråklige sammenhenger med lek som utgangspunkt. Det er pedagoger som skal utføre prosjektet, mens forskerne skal bidra med kunnskap og dialog slik at barnas perspektiv blir det sentrale. Prosjektet samarbeider med Kreativt Lærcenter i Malmø.

Det andre prosjektet har som formål å øke barns innvirkning på sitt eget boområde. Gjennom prosjektet skal man forsøke å forstå deres stemmer og gjøre det nyttig for byen. Arbeidet går inn i barnehagenes arbeid med FNs Barnekonvensjon, der barns medvirkning står sterkt. På dette området ble det utvekslet mye kunnskap mellom deltakerne i møtet, da man også i Norge har verktøy for å gjøre barns stemmer tydelige i byplanlegging.

Nasjonale planer og utredninger

I Sverige pågår det arbeid på nasjonalt plan knyttet til strategiutvikling på barnehage-feltet. Deltakerne fant det særlig interessant at barnehagen løftes som betydningsfull institusjon, at barnehagene har betydning for utjevning i skole og utdanning, og at styrking av språk og deltakelse i førskole og hvordan jobbe språkutviklende med personalet er temaer som løftes opp.

Mens det foregår mye arbeid, ble det tematisert at det er lite følgeforskning som følger nasjonale satsinger, og at dette kunne vært et mulig tema og forfølge. Det ble diskutert at det kunne vært nyttig og spennende å se på hvordan policy-utvikling skjer i de tre landene.

Felles seminar i mars 2021

I møtet ble det også avtalt at REACH og Universitetet i Malmø skal arrangere et felles seminar som inngår i UiMs seminarserie. I tillegg skal man se mer på hvordan man kan søke prosjekter sammen.