Felles interesser i partnerskap med Malmø

22. oktober 2020 ble det andre partnermøtet mellom Universitet i Malmø og REACH avholdt. På dagsorden sto felles interessepunkter og fremtidig samarbeid.

Hovedformålet med møtet, som denne gangen ble holdt mellom Oslo og Malmø, var å utforske felles temaer og problemstillinger som gir mening på tvers av landegrensene. Fellesnevneren for partnerskapet er deltakelse fra både forskningsinstitusjon og byene, og en spesiell interesse for de yngste barnas livskvalitet.

Samarbeid under Oslo kommunes Områdesatsing med bydel Søndre Nordstrand

Faksimile fra Oslo kommunes nettsider om Områdesatsingen

REACH ved OsloMet og Bydel Søndre Nordstrand i Oslo er igang med å legge grunnlaget for videre tett samarbeid om forskning og utvikling av kommunens tjenester for barn og unge etter 2021. Bydelen har fått midler gjennom det som i Norge kalles Områdesatsingene, som retter seg mot områder med levekårsutfordringer. Gjennom denne første fasen skal REACH og bydelen utvikle et samarbeidskonsept, som er helt i startfasen.

Samarbeidet vil omfatte undersøkelser rundt hva barnehagene, barna, ansatte og foreldre har behov for mer kunnskap om og tiltak rundt, og hvordan studenter og PhD-kandidater kan involveres i et tett samarbeid med to formål: å øke kompetansen i bydelens tjenester; og å komme frem til ny kunnskap relevant både for videre forskning og for å lage og iverksette nye tiltak for å sikre like gode muligheter for alle barn.

Les mer om Områdesatsingen i Oslo på kommunes hjemmesider

Utredninger og prosjekter i Sverige med fokus på barns perspektiver og medvirkning

I Sverige er flere utredninger i sluttfasen, der ulikhet er fokus: I «Jevnlighetsutredningen» er barnehagens betydning løftet opp, med en anerkjennelse av at barnehagene har havnet i bakgrunnen i nasjonale satsinger. Dette er en anerkjennelse av at tidlig barndom er viktig for å gi barn like muligheter. I utredningen «En likeverdig skole» ble det også nødvendig å løfte frem barnehagens betydning for å skape et mer jevnt grunnlag før barna starter på skolen. Det foregikk også en utredning rundt å styrke språk og deltakelse i barnehagen. Som en konklusjon ble det løftet frem at det foregår mye i Sverige, men at det er lite følgeforskning.

Barn spiller gitar

I møtet ble to prosjekter fra Malmø presentert:

«Att utveckla transspråkande praktik i förskola» handler om å inkludere og maksimere barns læring i flerspråklige sammenhenger. Språk i denne sammenhengen blir brukt som et utvidet begrep, der alle uttrykksformer er vesentlige. I dette prosjektet er de estetiske uttrykksformene og lek særlig viktige, der pedagoger skal igangsette aktiviteter der barnas perspektiver skal stå fokus. Forskerne ved Universitetet i Malmø samarbeider med «Kreativt lärsenter» og skal blant annet sørge for å ivareta fokuset på barnas perspektiv.

Prosjektet «Barns plats i, och perspektiv av, det offentliga rummet» baserer seg på et tidligere prosjekt knyttet til å innhente barns syn på sitt eget nærmiljø og sikre samarbeid mellom ulike grupper. I dette prosjektet blir barnas stemmer gitt betydning i byutvikling, slik at barn kan synes i det offentlige rom. For barnehagene gir dette en mulighet til å jobbe med Barnekonvensjonen, der artikkel 12 spesifikt omhandler retten til å si sin mening og bli hørt. I samtalen som fulgte presentasjonen av prosjektet ble det henvist til lignende prosesser i Norge, der Barnetråkk brukes for å utarbeide reguleringsplaner.

Les mer om Barnetråkk

Felles interesser og felles digitalt seminar i mars 2021

På møtet ble ulike temaer som kunne være av felles interesse løftet opp, og det var stor enighet om nytten av så samarbeide på tvers av de nordiske landene. Dette bidrar til nye perspektiver og innsikter, og det bidrar til å se nye koblinger mellom temaer man tidligere har tenkt på som atskilte problemstillinger.

Det ble videre bestemt at deltakere fra Oslo deltar i den praksis-orienterte seminarserien som Universitetet i Malmø holder i mars 2021.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *