Nasjonal studie om håndtering og konsekvenser av koronautbruddet for barn og barnehager på oppdrag fra UDIR

På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet (UDIR) har en forskergruppe ved OsloMet med forankring i REACH, høsten 2020 gjennomført en nasjonal studie knyttet til barnehagenes håndtering og konsekvenser av koronapandemien.

Utdanningsdirektoratet ønsket kunnskap om flere temaer:

  • Håndtering av stenging og gjenåpning av barnehagene
  • Hvordan smitteveilederne har fungert
  • Barnas opplevelser i de ulike fasene

 «På grunn av Koronapandemien stengte Norge alle landets barnehager 12. mars 2020. Det var i en periode uvisshet knyttet både til pandemiens forventede forløp, og hvor lenge de ulike samfunnsrestriksjonene – som stengte barnehager ville vare. Samtidig ble det uttrykt bekymring fra ulike aktører og media for hvordan sårbare og utsatte barn ble ivaretatt når barnehagen var stengt. For å sikre at samfunnskritiske nøkkelposisjoner var operative fikk barn som hadde foresatte i samfunnskritiske yrker tilbud om å komme i barnehagen. I tillegg ble det vurdert om barn fra utsatte familier også skulle få tilbud om å komme i barnehagen. Vi har begrenset med kunnskap om hva som skjedde med barnehage – Norge i den perioden barnehagene måtte holde stengt. Med dette oppdraget ønsker vi å få mer kunnskap om barnehagenes håndtering av koronasituasjonen, og gjenåpningen av barnehagene.» 

Konkurransegrunnlag UDIR mai 2020

To integrerte deler

UDIR-studien består av to integrerte deler som sees i sammenheng: 

  • Et studium av styringsdialogen mellom myndigheter og tjenester på ulike nivåer og i ulike sektorer
  • Et studium av hvordan barnehagene har håndtert de ulike fasene av koronasituasjonen, og hvordan aktørene i barnehagene (barna, foreldrene og ansatte), har opplevd dette. 

Datagrunnlag

Det er gjennomført to spørreundersøkelser; én til 500 styrere i et utvalg av norske kommuner, og én til samtlige norske kommuner. I utvalget er både private og offentlig barnehager, samt barnehager av ulik størrelse representert. 

Det er også gjennomført kvalitative dypdykk i seks utvalgte barnehagegrupper med ulik organisering, størrelse og med barn i ulike aldre. Undersøkelsen består av samtaler med ansatte, foreldre og barn, samt intervjuer på ulike styringsnivåer innenfor barnehagesektoren.

UDIR-studien bygger på tidligere spørreundersøkelser i regi av REACH til foreldre og barnehageansatte i bydel Søndre Nordstrand. Forskergruppen har som del av UDIR-studien trukket veksler på åpne spørsmål i disse undersøkelsene som ble gjennomført i april 2020, etter nedstengingen av barnehagene (Brattbakk, 2020; Myrvold, 2020a, 2020b, 2020c, 2020d), og i juni 2020 (til det samme utvalget pluss styrere), etter at barnehagene hadde åpnet igjen og var i tilnærmet normal drift. Undersøkelsene omhandler familienes og ansattes livssituasjon og opplevelse av stengingen av barnehagene.

For en samlet fremstilling av de tidligere undersøkelsene gjennomført av REACH, se samlesiden for REACH-publikasjoner.

Rapport fra UDIR-studien vil publiseres på REACH-sidene så snart denne foreligger.

Forskergruppe

Forskergruppen som har gjennomført studien på oppdrag for UDIR er forankret i REACH-nettverket ved OsloMet:  

Se fullstendig oversikt over medlemmer av REACH-nettverket

Nordisk samarbeid for mer kunnskap om Covid-19

REACH-gruppen samarbeider også med København Profesjonshøgskole, som har gjennomført en undersøkelse om pedagogers og styreres erfaringer og dilemmaer i forbindelse med gjenåpningen av danske barnehager etter nedstenging som følge av koronakrisen.  

Les Utdanningsdirektoratets sak: «Konsekvenser av smitteverntiltakene i barnehagene»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *