dagsaktuelt Framtidens barnehage

Hvordan kan det uhyrlige oppdages og stoppes?

Overgrep mot barn må stoppes! Det handler om omsorgssvikt, seksuelle overgrep og annen vold mot forsvarsløse barn. Media minner oss stadig på denne problematikken. Nå sist med en antatt overgrepssak mot hele 11 barn begått av en mannlig barnehageansatt i en Tromsø-barnehage. Du ser det ikke før du tror det Jeg har tidligere skrevet om […]

Overgrep mot barn må stoppes!

Du ser det ikke før du tror det
Jeg har tidligere skrevet om Christoffer-saken, vi har Alvdal-saken, babyovergreps-saken, og nå altså en sak med antatte overgrep mot flere barnehagebarn begått av ansatt. Kan slike overgrep avverges? Det viktigste hinderet for å oppdage vold mot barn sitter i hodene våre. Det du ikke tror kan skje, vil du heller ikke legge merke til. Vi må tro at det uhyrlige kan skje. Først da kan vi se det – og stoppe det. 27.mai hadde jeg et debattinnlegg om dette på trykk i Dagbladet under tittelen «Vi må tro det før vi kan se det». Min inspirasjon var tidligere barneminister Inga Marte Thorkildsens boktittel «Du ser det ikke før du tror det«, som jeg her har spunnet videre på.

dagbladet 27.mai 2015

Kjenner studenter seg igjen i min beskrivelse av utdanningstilbudet ved HiOA?
Med utgangspunkt i dette oppslaget spør man andre steder på nettet om studenter/barnehageansatte kjenner seg igjen i det jeg skriver om det obligatoriske, forebyggende barnevernkurset HiOA /BLU tilbyr. Dessverre kjenner ikke mange seg igjen i dette, og refererer til en time eller to med forebyggende barnevern i grunnutdanningen. Dette holde ikke! Profesjonelle som tilbringer opptil 40 timer sammen med barna i uken må ha kompetanse på dette. De strengere retningslinjene som Kunnskapsminister Torbjørn Rød Isaksen tar til orde for i VG 24.5.15 må blant flere tiltak, innebære at denne delen styrkes i grunnutdanningene i barnehagelærerutdanningen.