Digital historiefortelling løpende faglig aktivitet WeVideo

Kursdel 2 for superbrukerne av WeVideo

Mandag 12.oktober møtte vi superbrukere Magnus Kristiansen fra WeVideo til del 2 av WeVideo-opplæringen. Vi hadde med oss kvalifiserte spørsmål bl.a ut fra egne og DH-kollegers erfaringer med WeVideo så langt. Ny hub/grensesnitt, administrasjon og roller Vi fikk informasjon om at vi (som brukere i startfasen) allerede var flyttet over på ny ‘hub’. Magnus gjennomgikk toppmenyen, […]

Ny hub/grensesnitt, administrasjon og roller

Magnus gjennomgikk toppmenyen, med fokus var på administrasjon og de ulike roller som systemet legger opp til. En svært nyttig gjennomgang. Vel vitende om at det er når systemet settes ut i praksis, når roller skal fordeles, når innstillinger for hva brukerne skal kunne gjøre (og ikke gjøre), de mange spørsmålene vil dukke opp.

• Owner (Magnus i dag)
  • Admin (oss superbrukere)
  • Lead (eventuelt klasselærer/fagansvarlig)
  • User (studentene)

Prosjektredigering

Det ble også tid til spørsmål og svar knyttet til redigering av prosjekt. Små detaljer som forenkler neste produksjon kom på plass! Jeg er særlig imponert over programmets muligheter for opptil flere lydspor – og adgang til å kunne regulere/finjustere på lyden, både  direkte i de ulike audio-filene og i lyd tilknyttet videoklipp som inngår i en produksjon. Et gjennombrudd – sammenliknet med andre programmer jeg har erfaring med.

Eierskap – kontekst for produksjonen

Vi var så vidt innom mulighetene for at det kan legges inn et standardbilde i slutten av alle produksjoner at denne er laget ved HiOA. Spørsmål om det er behov for et eget HiOA-tema ligger noe fram i tid å ta stilling til.

Hjemmeleksen

Med min nyervervede kunnskap etter denne del 2 av opplæringen for oss superbrukere, gikk jeg igang med DH-en «Boston på måfå». Resultatet ser og hører du her.