En undersøkelse av Pride som fenomen, for å skape et samfunnsbevisst design
Magnus Opsahl Hofseth
Prosjektets praktisk-estetiske del er en kolleksjon på fem antrekk som representerer spekteret som finnes i Pride. Spekteret spenner fra de som vil gjøre sin del ved å være tilstede uten for mye fokus på klær og mote, til de som ønsker å være mer flamboyante.
I dette masterprosjektet har jeg undersøkt Pride som fenomen fra flere perspektiv for å kunne besvare problemstillingen: Hvordan kan en undersøkelse av Pride føre til at jeg blir en mer samfunnsbevisst designer?
Jeg har sett på historiske perspektiver på Pride og skeiv mote, benyttet meg av casestudier som intervjuer og moteanalyser, og sett på teoretiske begrep som det karnevaleske og makt-motstandsmakt. Disse begrepene har gjort seg relevante for masteroppgaven ved at det ser ut til å finnes noen maktstrukturer innad i Pride samtidig som det har et feirende element.
Tanken bak bildeserien av plaggene er at den skal vise mangfold, i tillegg til å oppleves som leken og levende. For meg skal klær være gøy og inspirere til bevissthet rundt egen identitet og stil.
Klikk på bildet til venstre for å lese utdrag fra masteroppgaven, blant annet abstract og innledning.
KOLLEKSJONEN
Utgangspunktet for kolleksjonen var å designe et spekter fra noe mer hverdagslig til noe som sklir rett inn i paraden. Antrekk 1 og 2 fra venstre baserer seg på enkle virkemidler for å gi antrekkene en liten følelse av Pride, uten at de skiller seg for mye fra noe man kan ha i klesskapet fra før av. Antrekk 3 blander sporty estetikk med en tung skinnjakke, etter inspirasjon fra homofil motehistorie. Antrekk 4 er både tildekket og viser hud på samme tid, mens antrekk 5 er i «full blomst». Designestetikken min har preget kolleksjonen ved bruk av kontraster som maskulint og feminint, i tillegg til et sporty og lekent uttrykk. Jeg har også hatt et fokus på at plaggene skal være praktiske og behagelige å bruke.
PRINTET
For å visualisere oppgavens teoretiske og filosofiske del skapte jeg et print. Printet består av tannhjul som representerer maktstrukturene i samfunnet, mens blomstene representerer skeive personer. Stemorsblomster («pansies») har vært brukt som nedsettende kallenavn på flamboyante homofile menn, mens lavendel blant annet har vært brukt for å representere lesbiske. Den grønne nelliken ble brukt av den irske forfatteren Oscar Wilde for å symbolisere hans legning. I tillegg har jeg inkludert flerfargede roser for å fremheve marginaliserte grupper i det skeive miljøet, spesifikt transpersoner og etniske minoriteter. Printet er brukt gjennomgående i kolleksjonen for å sette et unikt preg på plaggene.
Klikk på bildene for å se de i større format.
Med bildeserien ønsker jeg å vise hvordan plaggene kan kombineres på forskjellige måter. Et eksempel er shortsen i to av antrekkene som kan brukes på begge sider. Tankegangen her er at man kan velge etter humøret om man vil gjøre mer ut av seg eller holde seg til den ensfargede siden. Den kan for eksempel kombineres med det glitrende beltet, som lett lar seg justere etter kroppsfasong.
På bildene over er flere av plaggene og tilbehøret brukt på andre måter enn i kolleksjonsoversikten. En fast og bestemt plan for hvordan plaggene skal brukes føles for statisk da en personlig garderobe som oftest vil være mer levende. På bildet i midten over tilføyer skinnjakka noe nytt til antrekk 1, mens shortsen er vrengt over til andre siden i antrekk 2 og 5. Under er antrekkene presentert som i kolleksjonsoversikten.
Skinnjakka, denimplaggene og den hvite t-skjorta i kolleksjonen er kjøpt brukt, da jeg ønsker å vise at man ikke må kunne sy noe fra bunnen av for å sette sitt eget preg på plaggene. På skinnjakka har jeg festet stoffbiter av printet mitt og glitrende frynser med sikkerhetsnåler. Frynsene tilfører det tunge plagget et lettere og lekent element, mens printet gir den mer identitet. Denimbuksa har jeg klippet hull i og sprayfarget fra gult, til rødt, til lilla. Buksa får med det en liten del av regnbuen.
Tusen takk til Min, Elliot, Luis, Chris og Guilherme som
stilte som modeller for prosjektet.
Jeg har selv stått for foto, styling og sminke.