Lovisenberg Diakonale Sykehus

Lovisenberg Diakonale Sykehus er et historisk sykehus som ble etablert av Cathinka Guldberg i 1868. Guldberg var diakoniens mor i Norge, og som landets første sykepleier er hun blitt stående som et symbol og et forbilde. Med kjerneverdier som nestekjærlighet og kvalitet, bygget hun Lovisenberg Sykehus, noe som blant annet førte til etablering av en fagutdanning for sykepleiere i Norge.

Radiografihistorien er kanskje enda mer interessant fordi Diakonisseanstalten sykehus, Lovisenberg, i 1897 anskaffet Norges første røntgenapparat til klinisk bruk i Norge. Pasienter med behov for røntgen ble fraktet med hest og kjerre fra Rikshospitalet til sykehuset for å avbildes.

Lovisenberg Diakonale Sykehus eies av stiftelsen Diakonova og Diakonissehuset Lovisenberg og er Norges største private sykehus. Det er et ideelt sykehus som har driftsavtale med Helse Sør-Øst, og sektoransvar innen indremedisin og psykiatri for Oslo indre by, St.Hanshaugen-, Gamle Oslo-, Grunerløkka- og Sagene- bydel, ca. 190 000 innbyggere. Sykehuset har en omfattende planlagt kirurgisk virksomhet med pasienter fra hele landet, samt særskilte funksjoner som det nasjonale kompetansesenteret TAKO og hospicetilbud med lindrende behandling. Lovisenberg er det sykehuset i landet som utfører flest ortopediske proteseoperasjoner. Det har også en stor elektiv virksomhet innen generell kirurgi og øre-nese-hals-kirurgi.

Radiologisk avdeling har totalt 45 ansatte fordelt på 22 radiografer, 10 radiologer, merkantilt personale, en systemadministrator og en hjelpepleier. Utstyrsparken vår består av nyere maskiner. Avdelingen har to CT, en MR, tre konvensjonelle røntgenlaber og ett UL-apparat. I tillegg har vi to mobile røntgenapparater.

Arbeidstid:

Studenter hos oss følger i utgangspunktet dagvakt fra kl. 08:00-15:30. Det er anledning til å gå aftenvakt sammen med en radiograf.

Forventninger vi har til studentene:

Vi på Lovisenberg syns det er både spennende og lærerikt å ha studenter i avdelingen. Som student hos oss får du delta på mye, og du får gjøre mye selvstendig. Vi setter pris på initiativrike, engasjerte og aktive studenter, som selv oppsøker nye læringssituasjoner i praksis.

Vi er opptatt av god kommunikasjon med pasienter og ansatte. Hovedfokuset er å kunne se og ivareta den enkelte pasients behov. Det forventes at du som student tar ansvar for egen læring, samtidig som du skal føle deg trygg på at du får den oppfølgingen du har behov for.

Praksisveileder/studentansvarlig:

Du vil oppleve å gå sammen med flere forskjellige radiografer/ daglige veiledere. Avdelingen har én studentansvarlig, som er ansvarlig for å følge deg opp, og som gjennomfører midt -og sluttvurdering.

Velkommen til oss!