Refleksjonsnotat

Refleksjonsnotat

Refleksjonsnotatet skal sendes kontaktlærer senest 2
virkedager før vurderingen. Notatet skal være på ca 1-2 A4 sider og må innholde kildereferanser i teksten og kildeliste Vancouver- stil.

Hva er hensikten med refleksjonsnotat?

I all refleksjon er utvikling og endring sentralt. Gjennom refleksjon kan
man endre måten å forstå erfaringene, verden og seg selv på. Individet
involverer seg, utforsker og analyserer erfaringene. Utbytte av
refleksjonen blir læring og får konsekvenser for fremtidige handlinger.
Refleksjon er et redskap du skal bruke for å bevisstgjøre deg din rolle i
egen praksis og for å utvikle og forbedre egen praksis.

Hva innebærer refleksjon i praksis?

Å reflektere over hendelser i praksis er noe annet enn å gjenfortelle en
historie. Refleksjon innebærer at du tar aktivt tak i situasjoner du
opplever i praksis og forsøker å analysere dem i den hensikt å bli mer
bevisst egne følelser, reaksjoner og holdninger. Den økte bevisstheten du
oppnår, bruker du i neste omgang til å øke din egen handlingskompetanse og
profesjonsforståelse. Det er også viktig å knytte refleksjonene til den
teoretiske kunnskapen du har med deg inn i praksisstudiene.

Hva skal man reflektere over?

Det kan være greit å bare velge ett tema for refleksjonsnotatet. Det
trenger ikke å være noe komplisert tema, og det må heller ikke dreie seg om
noe som er galt eller dramatisk. Det kan være en dagligdags situasjon du
har opplevd som har gjort inntrykk på deg, som har gitt deg positive eller
negative erfaringer. Kravet er at det er et tema som er tatt fra noe du har
opplevd i praksis.

Hvordan skrive refleksjonsnotat?

Notatet kan skrives på ulike måter men skal inneholde individuelle og egne
refleksjoner knyttet til en situasjon / handling du har tatt del i eller
observert.

• Hva hendte?
• Hvem var involvert i situasjonen?
• Hvilken rolle hadde jeg?
• Hvilke elementer ved situasjonen var det jeg reagerte på?
• Hva handler dette egentlig om?
• Hvorfor ble situasjonen som den ble?
• Hvordan opplevde du situasjonen/ hvilke tanker gjorde jeg meg under og etter situasjonen?
• Hva har jeg lært av situasjonen?
• Hvilken aktuell teori eller kjent kunnskap kan knyttes til det jeg har opplevd. Henvis til teori eller undervisning og bruk kildehenvisning

Hva sier teori og forskning om refleksjon?

Forskning indikerer en positiv relasjon mellom evnen til refleksjon, å
kunne tenke kritisk og å kunne ta kliniske avgjørelser. Ulike forskere
understreker refleksjonens betydning i profesjonsutdanninger, og begrepet
knyttes til bevisstgjøring, kunnskapsfornyelse, bedret praksis og
perspektivendring. Refleksjon beskrives som en aktiv ettertanke og
overveielse som fører til en dypere forståelse av komplekse sammenhenger.
(Boud, Keogh & Walker, 1985; Mezirow, 1990; Wong, Kember, Chung
& Yan, 1995; Schön, 1987, 2001; Kuiper & Pesut, 2004;
Niedringhaus, 2001; Lasater, 2011).

Litteraturliste

Boud, D., Keogh, R. & Walker, D. (1985). Reflection: Turning
experience into learning. London: Kogan Page.

Kuiper, R. A. & Pesut, D. J. (2004). Promoting cognitive and
metacognitive reflective reasoning skills in nursing practice:
self-regulated learning theory. Journal of Advanced Nursing, 45(4),
381–391. PubMed Abstract | Publisher Full Text

Lasater, K. (2011). Clinical judgment: The last frontier for evaluation.
Nurse Education in Practice, 11(2), 86–92. PubMed Abstract | Publisher Full
Text

Mezirow, J. (1990). Fostering critical reflection in adulthood: A guide to
transformative and emancipatory learning. San Fransisco, Ca.: Jossey-Bass
Inc.

Niedringhaus, L. K. (2001). Using student writing assignments to assess
critical thinking skills: A holistic approach. Holistic Nursing Practice,
15(3), 9–17. PubMed Abstract | Publisher Full Text

Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco:
Jossey-Bass Inc., Publication.

Schön, D. A. (2001). Den reflekterende praktiker. Hvordan professionelle
tænker når de arbeider. Randers: Forlaget Klim.

Wong, F. K., Kember, D., Chung, L. Y. & Yan, L. (1995). Assessing
the level of student reflection from reflective journals. Journal of
Advanced Nursing, 22(1), 48–57. PubMed Abstract | Publisher Full Text