Nyhetssak

Unyttige roboter – nyttig læring

Posted on

Hvordan starte med programmering i skolen? Naturfagstudentene på OsloMet har i høst bryn seg på et oppdrag som bød på både engasjerende og nyttig læring – og mindre “nyttige”, men sjarmerende roboter. Her kan du se noen av resultatene. Studentene på naturfaglærerutdanningen på OsloMet (1-7 og 5-10) har i høst gjennomført et prosjekt hvor oppdraget […]

Nyhetssak

TRELIS oppstartseminar, Geilo

Posted on

I stemningsfullt høstlandskap på Geilo – midt mellom Oslo og Bergen – holdt TRELIS oppstartseminar fra 1. – 2. oktober. Prosjektgruppa fikk god anledning til å bli kjent og konsolidere seg i arbeidsgrupper; vi fikk inspirerende foredrag og diskusjoner om forskningsbasert lærerutdanning, og vi fikk demonstrert noen aktiviteter knyttet til utforskende arbeidsmåter og programmering i […]

Blogginnlegg

super:bit kurs for lærere i Lillestrøm kommune

Posted on

Vitenparken på Ås gjennomfører i samarbeid med Lillestrøm realfagsenter suber:bit kurs for lærere i kommunen. På oppstartdagen (24.09) fikk lærerne en gjennomgang av de rikholdige utstyrsklassen som blir sendt ut til 6. trinn på alle skoler som deltar. Men like viktig, lærerne fikk en innføring i grunnleggende programmering og rikelig anledning til å ta i […]

Nyhetssak

Støtte fra Norges forskningsråd

Posted on

TRELIS har fått 10 millioner i støtte fra Norges forskningsråd. Vi ser frem til å starte arbeidet med prosjektet hvor målet er å utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.