Quattro Stagioni av Jan Freuchen

Lydfil – omtale av verket (MP3)

Norsk tekst om verket (PDF)

English text on the artwork (PDF)

Installasjonen består av tre stabler med hvitlakkerte pizzaesker og et digitalt trykk på veggen. Pizzaeskene er naturtro avstøpninger i bronse. På den ene stabelen er det skriblet med en blyant. Avstøpningen av blyanten ligger igjen på toppen. Bak stablene henger et digitalt trykk. Det består av flere streker, piler og tall i fargene rosa, blått, gult, grønt, rødt og svart som går i bane på kryss og tvers. Øverst i bildet står det “U.S. Patent”. Trykkene illustrerer patenter til en standard pizzaeske.
Verk fra KORO, for mer informasjon se KOROs hjemmesider
Foto: Istvan Virag
Kunstverkene på dette nettstedet er beskyttet av opphavsrett og er gjengitt etter avtale med BONO (Billedkunst Opphavsrett i Norge). Verk kan ikke gjengis uten hjemmel i lov eller tillatelse fra rettighetshaver/BONO.
Ønsker du å bruke kunstverk? Kontakt BONO for å få lisens – www.bono.no

Jan Freuchen (1979)
Quattro Stagioni I og II (2009)


Installasjon (200 cm ganger 200 cm)
Ellen Gleditschs hus (P 35)


Du kan ta på skulpturen om du vil.


Installasjonen består av tre stabler med hvitlakkerte pizzaesker og et digitalt trykk på veggen. Pizzaeskene er naturtro avstøpninger i bronse. På den ene stabelen er det skriblet med en blyant. Avstøpningen av blyanten ligger igjen på toppen.


Bak stablene henger et digitalt trykk. Det består av flere streker, piler og tall i fargene rosa, blått, gult, grønt, rødt og svart som går i bane på kryss og tvers. Øverst i bildet står det “U.S. Patent”. Trykkene illustrerer patenter til en standard pizzaeske. Freuchen bruker eksisterende former og idéer for å skape nye uttrykk. I verket leker kunstneren med en kontrast mellom det hverdagslige og det høyverdige. Med dette utfordrer han vår opplevelse av verden rundt oss.


Jan Freuchen er en norsk billedkunstner som jobber allsidig med skulptur, installasjon, tegning, maleri, collage, bøker og essays. Kunstneren har sin utdanning fra blant annet Kunst – og designhøgskolen i Bergen. Freuchen er en del av en ny generasjon norske kunstnere som utover på 2000-tallet knyttet seg opp til en nykonseptuell retning i norsk samtidskunst. Kunstneren er innkjøpt av Nasjonalmuseet og andre store nasjonale samlinger.