Uten tittel av Kalle Grude

Lydfil – omtale av verket (MP3)

Norsk tekst om verket (PDF)

English text on the artwork (PDF)

Fotografiet viser to monumentale spiralformede svarte tusjtegninger på hvite ark. Streken er irregulær og sølete der tusjen har sprutet. Midt i tegningene er det et lite hull gjennom papiret som er merke fra en spiker. De store tegningene er rammet inn i massive stålrammer som må holdes oppe av solide beslag.
Foto: Istvan Virag
Kunstverkene på dette nettstedet er beskyttet av opphavsrett og er gjengitt etter avtale med BONO (Billedkunst Opphavsrett i Norge). Verk kan ikke gjengis uten hjemmel i lov eller tillatelse fra rettighetshaver/BONO.
Ønsker du å bruke kunstverk? Kontakt BONO for å få lisens – www.bono.no

Tusj på papir i tunge metallrammer (200 cm ganger 200 cm)
Ellen Gleditsch hus (P 35)


De to monumentale arbeidene til Kalle Grude er spiralformede svarte tusjtegninger på hvite ark. Streken er irregulær og sølete der tusjen har sprutet. Midt i tegningene er det et lite hull gjennom papiret som er merke fra en spiker. De store tegningene er rammet inn i massive stålrammer som må holdes oppe av solide beslag.

Tegningene er et resultat av en performance. Under en utstilling i Tegnerforbundet plasserte Grude store ark på gulvet, slo en spiker midt i, og knyttet en GI-Joe dukke med en tusjpensel under armen fast i spikeren. Tusjtegningene som henger på veggen, er med andre ord spor etter en dukke som har krabbet i en bundet bane over arket i lang tid.


Denne lekenheten og sansen for hverdagens absurde sider finner vi ofte igjen i Kalle Grudes arbeid. Han er en av de kunstnerne som var med på å endre kunsten i Norge på 90-tallet. Dette gjør han gjennom temaene han behandler i kunsten og materialene han bruker.

Kalle Grude er kjøpt inn til Nasjonalmuseet og andre store nasjonale samlinger, han er også en av de kunstnerne som har vært med på å utforme fasadebekledingen på Den norske opera og ballett.