Kunstverk

I menyen finner du lenker til mer informasjon om kunstverkene med i prosjektet. Disse kunstverkene er:

Skulpturen er satt sammen av flere store deler i granitt til en abstrahert torso. Mellom delene oppstår det flere hulrom i skulpturen. Flatene veksler mellom å være rue og glatte.

«Torso» av Kristian Blystad

Portrettet av høgskoledirektør Åsulv Frøysnes er malt i olje på en PVC-plate. De rette penselstrøkene i bakgrunnen er brede og overlappende. Fargene er blå, røde og gule, og sammensetningene av fargene gir en brun tone flere steder hvor fargene har blandet seg. I gjengivelsen av Frøysnes er strøkene kortere og bevegelsene etter penselen skaper strukturer og dybde i ansiktet. Det er antydet en blå dress og hvit skjorte og et ansikt i rødtoner som en kontrast til bakgrunnen.

«Portrett av Åsulv Frøysnes» av Kira Wager

Veggteppet «Opus» beveger seg opp og ned, lager bretter, og løper rytmisk langs endeveggen.

«Opus» av Unn Sønju

Døden som et skjelett kommer ridende på en hvit hest som er lut i holdningen. De er på vei gjennom et goldt steinlandskap, med spor av grønt og blått. Den myke vevteknikken kontrasterer motivet. Skjelettet ikledd en kappe fra oldtiden og holder ett sverd. I den blodrøde bakgrunnen fremtrer skjelettets skygge som en silhuett av en soldat fra vår tid. Soldaten har en granatkaster over skulderen.

«Apokalypse nå» av Unn Sønju

Billedveven består av 1030 deler, hver del er 10 cm ganger 10 cm, og er spredt omkring i offentlige og private samlinger. I Clara Holsts hus får vi oppleve 40 av disse delene, plassert i et rutemønster. De består av ulike lyse og svarte felt, med deler av gamle CD-plater som lager skinnende felt og lysglimt i den vevde billedvevflaten.

«Stillhetens hav» av Unn Sønju

Installasjonen består av tre stabler med hvitlakkerte pizzaesker og et digitalt trykk på veggen. Pizzaeskene er naturtro avstøpninger i bronse. På den ene stabelen er det skriblet med en blyant. Avstøpningen av blyanten ligger igjen på toppen. Bak stablene henger et digitalt trykk. Det består av flere streker, piler og tall i fargene rosa, blått, gult, grønt, rødt og svart som går i bane på kryss og tvers. Øverst i bildet står det “U.S. Patent”. Trykkene illustrerer patenter til en standard pizzaeske.

«Quattro Stagioni (1) og (2)» av Jan Freuchen

På bakken ligger det en sammenkrøpet og noe overvektig naken mann med ryggen til. Du står over ham, men går du rundt skulpturen og bøyer deg ned møter du den ansikt til ansikt. Overflaten er glatt, og fargen går i ett med omgivelsene. De myke kroppsformene i det harde materialet skaper en kontrast i skulpturen av bronse.

«Lying low/male nude» av Christine Aspelund

En åpen og avrundet pyramidisk form danner et nesten tre meter høyt rom. I dette rommet er det to store symbolske hender hvor håndflatene åpner seg mot himmelen. På kanten av hver sin håndflate sitter to små nakne barn, en gutt og en jente med bena hengende ned. Håndflaten med gutten er noe høyere enn den som jenta sitter i. Guttens blikk er rettet oppover, og armene henger ned langs siden. Jenta sitter med foldede hender og titter ned. Skulpturen er i bronse med en ruglete overflate og har fått et grønt preg med tiden.

«Omsorg for mennesket – vårt ansvar, vårt yrke» av Ada Madssen

Maleriets utførelse er abstrakt og tilsynelatende kaotisk. Kunstneren bruker nøytrale beige- og blåtoner og blander dem med blodrødt i brede penselstrøk. Fargene bygger opp kontraster i bildene. Avrundede former og kraftige penselstrøk skaper en dynamikk i motivet.

«Tsunami» av Inger Sitter

Fotografiet viser to monumentale spiralformede svarte tusjtegninger på hvite ark. Streken er irregulær og sølete der tusjen har sprutet. Midt i tegningene er det et lite hull gjennom papiret som er merke fra en spiker. De store tegningene er rammet inn i massive stålrammer som må holdes oppe av solide beslag.

«Uten tittel» av Kalle Grude

“Nature Morte” er en stor etsning fra serien “Hjemsted”. Motivet i den svarte rammen er mørkt og kan først virke abstrakt. Det dype mørket blir brutt av tre vertikale striper i lysere toner. Et horisontalt rødt felt på venstre side hvor tittelen «HJEMSTED» er gjengitt skaper en kontrast til det mørke. Det er også det lyseste område i bildet. I det tomme mørke landskapet gjemmer det seg et bilvrak.

«Hjemsted/ Nature mort» av Kjell Nupen

Videoen “Wave” går tett på bølger på dypt vann. Lys- og skyggespill både i bølger og himmel, kombinert med blåfarger, skaper realisme i motivet av hav i bevegelse. Bevegelsene veksler i en syklus uten fastsatt slutt. Opplevelsen endrer seg med avstand til verket. På nært hold kan en se et abstrakt glitrende mønster som blir til dramatiske bølger på større avstand. “Wavelight” er en interaktiv installasjon hvor bølgebevegelsen på skjermen følger forbipasserende. Videoen viser store volumer av komplekse, flytende elementer i form av bølger og dråper i langsom bevegelse. Det skaper en virtuell abstrakt bølgetopp. Fargene endrer seg i det bølgen beveger seg, fra grønn til turkis-blå, gul, rosa og rød. Den abstrakte bølgen blir kraftigere helt til den møter kanten av skjermen og kastes tilbake. Verket HMol består av en serie av animasjoner som viser linjer, strenger og kuler i bevegelse over en sort bakgrunn. Formene illustrerer proteinstrukturer, kroppens indre byggeklosser. De fargerike formene, skapt gjennom kunstnernes bruk av Jmol, et visualiseringsverktøy for biodata, flyter sakte i et tilsynelatende uendelig dypt rom.

«Wave» av Bård Ask

«HMol» av Marius Watz

«WaveLight» av Squidsoup / Anthony Rowe

Saltvannsblomst # 8 Suzi Gablik av Ragna Misvær Grønstad

Geir Tores venstre hånd tegnet med min høyre hånd I/Geir Tores høyre hånd tegnet med min venstre hånd I av Pierre Lionel Matte

Silverklockan av Tomas Colbengtson

«Carrying the face of Ugliness» av Ahmed Umar