Deltakere:
Ellen K. Henriksen (arbeidspakkeleder) | OsloMet (UiO) |
Gunilla Eklund | OsloMet (Åbo Akademi) |
Siv G. Aalbergsjø | OsloMet |
Kirsti M. Jegstad | OsloMet |
Katarina Pajchel | OsloMet |
Tonje T. S. Strat | OsloMet |
Om arbeidspakken:
Arbeidspakke 2 (AP 2) legger grunnlaget for prosjekt TRELIS ved å kartlegge forutsetningene for forskingsbasert lærerutdanning i naturfag. Arbeidspakken vil identifisere muligheter og utfordringer forbundet med å integrere forskning i lærerutdanningen i naturfag. Vi vil også se etter eksempler på hvordan dette kan gjøres på best mulig måte. Vi vil gjøre empiriske undersøkelser av lærerstudenters og lærerutdanneres syn på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag, og vi vil analysere struktur og innhold i naturfagkomponenten av de femårige lærerutdanningsprogrammene og se på hvordan forskning inngår på ulike måter i læringsmål, arbeidsformer og undervinsing, arbeidskrav og pensumlitteratur. Praksiskomponenten av utdanningen skal også studeres med hensyn på hvordan forskning inngår. Vi vil se spesifikt på utforskende arbeidsmåter i naturfag som et eksempel på et felt som naturfagdidaktisk forskning utpeker som sentralt. Utforskning er også en sentral arbeidsmåte i de nye læreplanene for naturfag i skolen.
Forskningsspørsmål | Datagrunnlag og metoder |
---|---|
2.1 På hvilke måter ingår forskning i naturfagdelen av lærerutdanningen gjennom læringsmål, arbeidsmåter, arbeidskrav, pensumlitteratur osv? | Dokumentanalyse |
2.2 Hva er rollen til skolepraksis i forskningsbasert lærerutdanning – sett gjennom praksislærernes øyne? | Intervjuer med praksislærere |
2.3 Utforskende arbeidsmåter i naturfag som eksempel på forskingsbasert lærerutdanning: Hvordan inngår utforskende arbeidsmåter I naturfaglærerutdanning; hva sier tidligere forskning om muligheter og utfordringer med utforskende arbeid som komponent i lærerutdanningen, og på hvilke områder trengs mer forskning? | Systematisk litteraturgjennomgang |
2.4 Hvordan ser lærerutdannere og lærerstudenter på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag – med utforskende arbeidsmåter som et eksempel? | Intervjuer med lærerutdannere i naturfag ved fem lærerutdannings-instuitusjoner. Intervjuer med studenter ved OsloMet og HVL |
2.5 Hva er mulighetene og utfordringene i forskningsbasert lærerutdanning i naturfag? Hva er gode eksempler på implementering av forskningsbasert lærerutdanning i naturfag | Teoretisk grunnlag og empiriske resultater samles fra de fire første forsknings-spørsmålene samt fra TRELIS-arbeidspakker 3-6 |