Om TRELIS

Prosjektet Teachers’ Research Literacy for Science Teaching (TRELIS) ble opprettet med støtte fra Norges forskningsråd (2020-2024) for å bidra til å utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene. TRELIS arbeidet med utdanningen på campus og bidrao til å utvikle «lærende nettverk» der erfarne lærere prøvde ut forskningsbaserte tilnærminger i naturfagundervisingen.

I prosjektet samarbeidet naturfaglærerutdanningsmiljøene ved OsloMet og Høgskulen på Vestlandet med Lillestrøm kommune (gjennom Lillestrøm realfagssenter), VilVite vitensenter i Bergen, University of Leeds, Københavns Professionshøjskole og Universitetet i Oslo.

TRELIS brukte bl.a. designbaserte forskningsmetoder til å studere forutsetningene for forskningsbasert lærerutdanning på høyskoler og universiteter, samt på skoler. Videre bidro prosjektet til å videreutvikle struktur og innhold i lærerutdanningsprogrammene med fokus på forskningsoppgaver (spesielt masteroppgaven) som studentene møter gjennom studiet.  

Skolenas læreplan i naturfag, LK20, har utforskende arbeidsmåter og programmering og modellering som to framtredende elementer. TRELIS utviklet og prøvde ut læringsressurser til bruk i skolens naturfagundervisning innen disse to områdene. I utviklingen tok vi utgangspunkt i eksisterende naturfagdidaktisk forskning, og gjennom designbaserte forskningsmetoder bidro vi til å videreutvikle forskningen samtidig som vi leverte velprøvde og forskningsbaserte læringsressurser til norsk lærerutdanning og skole. Master- og PhD-studenter deltok i denne prosessen, og utvikling, utprøving og spredning skjedde i samarbeid med Lillestrøm realfagssenter og VilVite-senteret i Bergen.  

På tidspunktet da TRELIS ble etablert (2029) var den 5-årige grunnskolelærerutdanning (spesielt masterdelen) fortsatt i støpeskjeen, samtidig som nye læreplaner (LK20) trådte i kraft i skolen. TRELIS var dermed i en unik posisjon til å følge, dokumentere og bidra positivt til implementeringen av begge disse store utdanningsreformene. Samtidig styrket prosjektet de involverte lærerutdanningsmiljøene og gjorde dem bedre rustet til å videreutvikle forskningsbasert lærerutdanning – blant annet ved å utdanne PhD-kandidater og bidra til diskusjonen om hva som er god naturfagopplæring og god naturfaglærerutdanning.

TRELIS var delt i 6 arbeidspakker (AP):

AP 1: Prosjektledelse, administrasjon, kommunikasjon

AP 2: Forutsetninger for forskningsbasert naturfaglærerutdanning

AP 3: Studentenes forskningsoppgaver i naturfaglærerutdanningen

AP 4: Utforskende arbeidsmåter i naturfaglærerutdanningen

AP 5: Programmering og modellering i naturfaglærerutdanningen

AP 6: Forskningsbasert naturfaglærerutdanning gjennom læringsnettverk med praksisfeltet

Samarbeidspartnere i TRELIS:

Logo VilVite
Logo University of Leeds

TRELIS prosjektbeskrivelse levert til FINNUT-programmet i Norges forskningsråd