Deltakere:
Kirsti Marie Jegstad (arbeidspakkeleder) | OsloMet |
Katarina Pajchel (medleder, programmering) | OsloMet |
William Espen Windsor | OsloMet |
Per Øyvind Sollid | OsloMet |
Idar Mestad (medleder, Bergen) | HVL |
Nils Petter Hauan | VilVite |
Anne Mæland | VilVite |
Torill Høiby | Lillestrøm realfagssenter |
Christine Nybø Brattenborg | Lillestøm realfagssenter |
(Andre deltakere fra AP 4 og 5) | OsloMet og HVL |
Om arbeidspakken:
I arbeidspakke 6 (AP 6) ønsker vi å studere hvordan forskningsbaserte undervisningsaktiviteter, og spesielt de som utvikles gjennom arbeidspakkene 4 og 5 kan brukes i skoler. I tillegg ønsker vi å studere hvordan lærere, lærerutdannere og tilbydere av lærende nettverk kan samarbeide om å utvikle forskningsbasert naturfagsundervisning i lærerutdanning og skoler.
AP 6 er et samarbeid mellom naturfagslærerutdanningsmiljøene på OsloMet og HVL og lærende nettverk etablert i regi av Lillestrøm realfagssenter og vitensenteret VilVite i Bergen. Arbeidspakken vil bestå av to faser. I første fase vil vi observere undervisningsaktiviteter i de lærende nettverkene og dette vil bidra med kunnskap og erfaringer om lærende nettverk, samt til å utvikle undervisningsaktivitetene i AP 4 og 5. I andre fase vil vi introdusere undervisningsaktivitetene i AP 4 og 5 for lærerne i de lærende nettverkene.
Forskningsspørsmål: | Datagrunnlag og metode: |
---|---|
6.1 Hvordan kan lærerutdannere, lærere og skoleeiere samarbeide om å utvikle forskningsbasert praksis i lærerutdanning og skole? | Observasjon og fokusgruppeintervjuer |
6.2 På hvilke måter kan lærende nettverk støtte læreres utvikling av forskningskompetanse (research literacy)? | Observasjon og fokusgruppeintervjuer |
6.3 Hvordan oppfatter lærerne sin egen kompetanseutvikling gjennom deltakelse i lærende nettverk og hvordan opplever de at dette har ført til endringer i deres egen undervisning? | Observasjon og fokusgruppeintervjuer |