Masteroppgaveformatet entreprenørielt utviklingsarbeid
Et format på masteroppgaven der du utvikler ditt eget didaktiske produkt til bruk i skolen.
Den entreprenørielle masteroppgaven er en variant av masteroppgaven der du utvikler et didaktisk produkt og argumenterer for hvorfor dette egner seg i skolen. Produktet skal testes ut i skolen og forbedres gjennom minst to sykluser. Produktet skal være mulig å bruke, ikke kun være en idé. Innlevering til eksamen er et didaktisk produkt, en tekst på 5000 ord og en muntlig presentasjon med fagsamtale på 45 minutter.
Aktuelle fag
- Begynneropplæring, naturfag, norsk, engelsk, matematikk, musikk, kroppsøving, RLE, digitalt støttet pedagogikk, profesjonsrettet pedagogikk, samfunnsfag, spesialpedagogikk og kunst og håndverk.
Forslag til didaktiske produkter du kan utvikle innenfor ditt fag
- Spill: brettspill, digitale spill, blanding av analogt og digitalt spill
- Rammelek, storyline, fiksjonsramme, lærer i rolle
- Læringsressurs: konkretiseringsmateriell, støtte til å øve inn noe faglig
- Database av undervisningsopplegg for læreren innen spesielt tema
- Sakprosa eller skjønnlitteratur med tilknyttet undervisningsopplegg
- Forestilling, praktisk-estetisk tilnærming, konsert
- Undervisningsopplegg, utviklingsplan
Forskningsmetode
Det legges opp til intervensjonsstudier. De fleste studentene bruker pedagogisk designforskning, aksjonsforskning eller lesson study.
Kontaktperson
Ta kontakt med Tuva Bjørkvold tuvbj@oslomet.no om formatet entreprenøriell masteroppgave. Tuva kan videreformidle til kontaktpersoner i de ulike fagene.