Erfaring rundt veiledningsgrunnlag til webinar

Det er å skrive et veilednings grunnlag var vanskelig. Det å prøve å beskrive situasjonen slik at andre lettere kan veilede deg riktig og ikke minst evaluere seg selv og komme med forslag til hva man selv tenker at man trenger veiledning med.

I starten av veiledningen sendte vi veiledningsgrunnlaget til hverandre per epost slik at vi skulle få litt til å sette oss inn i de forskjellige grunnlagene til hverandre.
Vi avtale en dag vi skulle møtes på Skype for så et klokkeslett.
Vi snakket løst med hverandre over skype, slik at vi skulle bli kjent med programmet og ikke minst hverandre igjen. Jeg tror det var riktig måte å gå frem på for oss slik at vi skulle føle oss mer kjent med hverandre slik vi ville gjort i en reell situasjon med en veisøker. Deretter ble oppgavene fordelt mellom oss.

Kommunikasjonsverktøy som ble brukt under veiledningssamtalen var:

  • Aktiv lytting
  • Oppsummering
  • Bruk av åpne spørsmål
  • Det ble også i varierende grad brukt «støtte» ovenfor veisøker. For eksempel at vi forstå og syntes noen av tiltakene som veisøker kom med var bra.

Under veiledningssamtalen synes jeg begge samtalene fungerte bra. Det virket som at det var en positiv og hyggelig tone mellom veisøker og veifører. Det var fine åpne spørsmål som ble stilt begge veier og ledet til en fin åpen samtale mellom dem.

 

Det er vanskelig å komme med konstruktiv kritikk da jeg synes at veiledningen gikk bra, tross for at man ikke har så mye innsikt i fagområdene som trenger veiledning. Men vi klarte å skape en god tone og en fin åpen diskusjon begge gangene slik at veisøker fikk reflektert godt over veiledningsgrunnlaget sitt. Dette førte også til at veisøker i en viss grad fikk noe veiledning.
Man skulle kanskje satt seg noe mer inn i fagområdet?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *