Mortensrud Barneskole trenger masterstudenter
På Mortensrud Barneskole har vi gode erfaringer med masterstudenter og vi ønsker flere. Kom og snakk med oss på mastertorget!
Hva kan du skrive om?
Alt mulig!
Vi er spesielt interessert i forskning relatert til satsningene våre:
- språkutviklende undervisning
- differensiert undervisning
- traumesensitiv undervisning
- skole-AKS-samarbeid
Hva vi ønsker fra deg?
Ingenting annet enn at du forsker på oss under masteroppgaven din.
Hva gir vi deg?
Vi møtes i starten av september og avklarer hva vi kan bidra med, for eksempel hvor mange elever og klasser som kan være med.
Aktuelle fag
Alle fag er aktuelle, inkludert spesialpedagogikk og begynneropplæring
Aktuelle metoder
Alle metoder er aktuelle.
Tidslinje
29. august Mastertorg
1. september Frist for å melde interesse
8. september Møte med Mortensrud. (Forventningsavklaringer, mulighet til å stille spørsmål og alt mulig annet.)
12. september Frist for å avtale samarbeid
Kontaktpersoner
Roar Bakken Stovner, robast@oslomet.no
Rektor Trond Herbert Johansen, trond.johansen@osloskolen.no (Men kontakt Roar først!)

Våre fire satsninger
1. Norskspråklige ferdigheter gjennom lesing, skriving og muntlig aktivitet i alle fag
Vi har mange elever med norskspråklige utfordringer, ofte fordi elevene ikke snakker norsk hjemme. Vi forsøker å hjelpe dem ved å:
- ha en leseplan. Den inneholder Word Generation, sjangerpedagogikk og «Mortensrudmodellen». De ansatte deler erfaringer med hverandre minst en gang i semesteret.
- gjøre en gjennomgang av alle elevers utvikling i lesing og regning hver 12. uke med leseutviklingsskjema og kartleggingsresultater.
- lese minimum 15 minutter to ganger hver dag (høytlesing eller individuell lesing)
- gi opplæringen «Ny i norsk» til nyankomne elever på 1. og 2. trinn.
2. Differensiert undervisning i tråd med læreplanen for mestring og faglig utvikling
Mange av elevene våre opplever ikke mestring i undervisningen. Vi forsøker å hjelpe dem ved å:
- gjennomføre øktene våre ved å følge «Den gode time»:
| Mal for «Den gode time» på Mortensrud | ||
| Oppstart | Hoveddel | Avslutning |
| – Oppstilling – Hils på alle elevene – Starteraktivitet – Visuell dagsplan/plan for timen | – Visuell støtte – Aktivering av forkunnskaper – Høy elevaktivitet – Differensiering og variasjon – Pauser/brain breaks | – Tydelig avslutning/oppsummering/exit-oppgaver – Forberede til neste økt Forberede til friminutt |
- ansatte observerer en annen lærer hvert semester. Fokus for observasjonen er elevenes mestring
- ha klassens time ukentlig for å sikre at elevene kan gi innspill til undervisningen
- bruk av samarbeidslæring
3. Robuste klasserom for å ivareta sårbare barn med barndomsbelastninger
Vi har mange elever som har vært utsatt for belastninger i barndommen. Vi forsøker å hjelpe dem ved å:
- ha tydelige rammer gjennom «Den gode time»
- kurse alle ansatte i traumesensitiv undervisning og følge opp med nærmeste leder
4. Samarbeid mellom skole og AKS
På Mortensrud har vi fått til at mange elever er på AKS. Nå ønsker vi å få mest mulig ut av tilbudet ved å:
- ha lekbasert læring på AKS, spesielt for å styrke språk- og regneferdigheter
- ha møter mellom baseledere på AKS og lærere på skolen
- ha møter mellom AKS-leder, baseledere, miljøterapeuter og sosiallærere
Forslag til problemstillinger
Vi er åpne for alle problemstillinger. Dette er bare forslag for å gi starthjelp:
- Hvordan opplever lærerne at elevsynet på skolen har endret seg etter opplæring i traumesensitiv undervisning?
- Hvordan fungerer skolens mal for «Den gode time»? Hvordan opplever lærere og elever «Den gode time»?
- Hvordan utvikle lekbaserte aktiviteter som styrker språk- (eller regne-) ferdigheter på AKS? (Det vil være aktuelt å ansette masterstudenten på AKS samtidig med masterprosjektet.)
- Opplever lærere og elever at Word Generation fungerer for å bedre språkferdigheter? Hvordan da?