Forskningsgruppen Digitale læringsarenaer
Forskergruppen fokuserer på forskning om digital kompetanse og digitalisering i utdanningspolitikk, pedagogikk, didaktikk og skole, på alle nivåer og i alle fag.
Digitale læringsarenaer anlegger et bredt perspektiv på bruk og forståelse av digitalisering i utdanning. Det omfatter bruk av digitale verktøy i undervisning og læring, strategier for digitalisering og digitale utfordringer internasjonalt. Konkretisert omfatter dette alt fra bruk av datamaskiner i klasserommet til digitale verktøy i fritid og hverdagsliv.
I forskningsgruppen Digitale Læringsarenaer er vi mange deltakere med ulik spennende bakgrunn innenfor forskningsfeltet. Se nettsiden vår for en presentasjon av oss: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsgrupper/digitale-laringsarenaer
Forslag til tema/problemstillinger
Her er forslag til noen temaer som kan være aktuelle for masteroppgaver:
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- PfDK i lærerutdanninga
- Lærerstudentenes bruk av digitale verktøy i praksisperioder
- Lærerutdanneres PfDK
- Praksislæreres PfDK
- Rektorers forventninger om PfDK hos nyutdanna lærere
- Programmering i skolen og fagfornyelsen
- Hvordan integreres programmering i fag i skolen?
- Læreres forståelse av hvorfor og hvordan programmering kommer inn i skolen med fagfornyelsen.
- Hvordan samfunnsfaglærere opplever deres fag nå når de får hovedansvaret for digitale ferdigheter
- Hvordan skoler jobber med fagfornyelsen, med spesielt fokus på det digitale
- Blokkbasert programmering vs skjermbasert programmering i skolen
- Læreres opplevelse av å bruke programmering i undervisningen
- Elevperspektiv: Hvordan oppleves det å delta på undervisningsopplegg med bruk av programmering og skaperverksted?
- DeKomp (desentralisert kompetanseutvikling av lærere)
- Skoleutvikling/pedagogisk utviklingsarbeid ved innføring/bruk av digitale verktøy
- implementering av digitale verktøy i skole og barnehage
- Noen andre aktuelle temaer:
- Digitalisering i høyere utdanning
- Samarbeidslæring
- Nettbasert læring
- Digitale læringsressurser
- Mobile teknologier i læring
- Augmented reality
- Sosiale medier
- IKT i barnehagen
- ICT for development
- Kjønn og teknologi i skolen
- Nettmobbing
- Plattformisering – hvilken påvirkning har digitale plattformer og digitale læremiddelpakker på skolen?
- Bruk av spill i undervisningen
- Programmering i skolen
- Kunstig intelligens i undervisning og læring
Foreliggende data
Studentene må selv utforme sitt masteroppgaveprosjekt og finne kilder.
Hvor mange studentoppgaver er det aktuelt å knytte til prosjektet
Etter nærmere avtale.
Søknadsfrist
Studenter som ønsker å skrive en masteroppgave tilknyttet Digitale Læringsarenaer skriver en søknad med en kort presentasjon av seg selv, motivasjon for å delta i prosjektet, samt forslag til problemstillinger og hva slags kilder som er interessante å se på. Frist for innsendelse av søknad er innen utgangen av uke 35.
Kontaktperson
Rolf Steier, epost: rolste@oslomet.no.
Nettsiden til forskningsgruppen “Digitale Læringsarenaer”:
https://www.oslomet.no/forskning/forskningsgrupper/digitale-laringsarenaer