Samspill mellom plantefarging og maskinstrikk

Utvikling av kunnskap i to tekstile håndverksteknikker

Kristin Bredesen


Hvorfor valgte jeg akkurat dette?

Det å skape noe gjennom et håndverk har ikke bare vært noe jeg har drevet med opp gjennom oppveksten for å kjenne på følelsen av mestring, men det har også gitt en meditativ følelse. I løpet av de to, tre siste årene har jeg blitt mer bevisst på at det å skape noe gjennom praktisk arbeid har gitt en form for ro. I hele mitt liv har det praktisk, skapende arbeidet vært en viktig del av meg. Da jeg var fire år satt jeg og lekte med knappenåler på mormors sybord. Før skolestart lærte jeg å strikke og sy, og det var ulike tekstiler jeg trivdes best å jobbe med. Når jeg tenker tilbake til da jeg var barn, er det som jeg kan kjenne lukten av alle stoffene vi hadde i et skap på arbeidsrommet. Ullbuksene som mormor strikket på sin strikkemaskin var gode å ha når man gikk i barnehagen, og farmors strikkegenser var det ekstra stas å ha på seg fordi den hadde mønster med hester. Selv om en strikkegenser klødde, ble nysgjerrigheten vekket, og jeg begynte tidlig å tenke på hvordan ulike plagg lages og forundret meg over at en sau kunne bli til en varm, blå vinterjakke. 

Forelskelsen i praktisk, skapende arbeid har også dominert mine utdanningsvalg og har blitt en del av min identitet opp gjennom årene. Gjennom utdanning som faglærer for design, kunst og håndverk har jeg oppdaget nye sider ved både materialene som brukes og produkter som skapes. Å se hvordan man kan benytte materialene man har utforsket til å skape noe, har vært viktig for meg. Det finnes ikke noe sluttpunkt innenfor kunnskap om tekstil. Spørsmålene jeg stilte da jeg tok fatt på denne masteroppgaven var: Hva nytt kunne jeg lære, hvordan kunne jeg utvide den kunnskapen jeg hadde og hvordan kunne min nyervervede kunnskap gi nytte for omverden?

Nysgjerrigheten med å lære noe nytt og utvide kunnskapen har vært en stor motivasjonsfaktor. Jeg ville skaffe meg kunnskap om prosessen ved plantefarging, og deretter ville jeg skape noe av produktene jeg hadde laget til å utforske et annet verktøy jeg hadde lite kunnskap om, nemlig maskinstrikking. 


Prosessbok som viser hvordan jeg utviklet kunnskap om de to tekstile håndverkteknikkene.
Trykk på bilde for å spille av video. Videoen viser hvordan vaiden forandrer farget, når garnet kommer i kontakt med oksygen.
Trykk på bilde for å spille av video. Videoen viser hvordan garnet som ikke er innfarget med farge hele veien danner et mønster maskinstrikkede.
Sjal, som er maskinstrikket med ulike type fargeemner.
Sjalet er maskinstrikket med strikkefasthet 4 og er uten kant. Sjalet er plantefarget med indigo.
Sjalet plantefarget med indigo.
Garnet på sjalet er plantefarget med krapp.
Sjalet er plantefarget med kochenille og er overfarget med indigo.
Genser som er plantefarget med reseda og indigo.
Kjole med splitt.
Etter å ha utviklet kunnskap om plantefarging og maskinstrikk, har dette dannet et sampill mellom disse to tekstile hånverksteknikkene.