FUSK – Forskningsbasert Undervisning og Samarbeidslæring i Kroppsøving

FUSK-prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom forskere og lærerutdannere fra OsloMet og USN.

Mål for prosjektet

• tilrettelegge for at elever, lærere, lærerstudenter og lærerutdannere lærer om kroppsøvingsfaget av hverandre og utvikler det videre i fellesskap
  • undersøke og utvikle forskningsbasert kunnskap om hvordan elever og lærere oppfatter og erfarer kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen
  • åpne muligheter, der praksisfeltet ønsker det, for at både masterstudenter og forskerne i prosjektet kan utføre videre undersøkelser med utgangspunkt i resultatene fra spørreundersøkelsene
  • finne felles samarbeidsformer, utviklingsmuligheter og problemstillinger som springer ut fra behovet hos elevene og lærerne ved de involverte skolene
  • møte både interne og overordnede nasjonale mål om en helhetlig, integrert og forskningsbasert lærerutdanning

Forslag til tema

Sentrale temaer kan være:

• Hvordan samsvarer lærere og elever sine opplevelser av et mindre idrettsrettet kroppsøvingsfag?
  • Hvilke verdier opplever lærere og elever at blir fremmet gjennom kroppsøvingsundervisningen?
  • Hvordan forstår lærere og elever ferdighetsbegrepet – og hvilken påvirkning har dette på hhv forventninger til karaktersetting og selve karaktersettingspraksisen i faget?
  • Hva mener lærere og elever kjennetegner den dyktige kroppsøvingseleven
  • Læreplanforståelse og den dyktige eleven
  • Operasjonalisering av læreplanen og vurdering
  • Vekting av ferdigheter og egenskaper hos eleven ved karaktersetting.

Foreliggende data

FUSK-prosjektet har foreløpig gjennomført en pilot, og tre spørreundersøkelser i perioden 2021-2024. De to første spørreundersøkelsene i 2022 og 2023 (etter piloten) rekrutterte henholdsvis 56 og 75 kroppsøvingslærere og 1910 og 1650 elever fra ungdomstrinnet samt vgs spørreundersøkelsen. Den første rapporten «Et forståelig kroppsøvingsfag?» finner du her: https://www.usn.no/getfile.php/13757556-1676988014/usn.no/aktuelt/FUSK_RAPPORT_1-23.pdf.

Nylig ble det også skrevet en kronikk som baserer seg på funn fra undersøkelsen i 2023: Mener ungdom virkelig at kroppsøvingstimene er ødelagt av karakterer?

Neste rapport for 2023 undersøkelsen publiseres medio mai 2024.

Våren 2024 ble det gjennomført en tredje spørreundersøkelse som er et instrument for å måle undervisningsstiler/metoder. Spørreundersøkelsen ble gjennomført på skoler i Vestland fylkeskommune i april 2024.

Det er spørsmål om:

• Undervisningsstiler og metoder
  • Innholdet i undervisningen
  • Trivsel i faget
  • Vurdering

Masterprosjekter kan ta utgangspunkt i interessante tendenser og indikasjoner som fremtrer i datamaterialet som er hentet inn til nå. Det legges også opp til nært samarbeid med praksisfeltet, så problemstillinger som ulike skoler ønsker undersøkt med utgangspunkt i den kvantitative undersøkelsen kan også være aktuelle for masterstudenter å følge opp. I utgangspunktet ser vi det som mest aktuelt å følge opp kvantitative funn fra spørreundersøkelsen med kvalitative metoder som intervju og observasjon.

Hvor mange studentoppgaver er det aktuelt å knytte til prosjektet

Mange. Det er vanskelig/ikke nødvendig å sette en øvre grense på dette.

Aktuelle fag

Kroppsøving

Søknadsfrist

Fristen er uke 35, 2024.