FUSK – Forskningsbasert Undervisning og Samarbeidslæring i Kroppsøving
FUSK-prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom forskere og lærerutdannere fra OsloMet og USN.
Mål for prosjektet
- tilrettelegge for at elever, lærere, lærerstudenter og lærerutdannere lærer om kroppsøvingsfaget av hverandre og utvikler det videre i fellesskap
- undersøke og utvikle forskningsbasert kunnskap om hvordan elever og lærere oppfatter og erfarer kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen
- åpne muligheter, der praksisfeltet ønsker det, for at både masterstudenter og forskerne i prosjektet kan utføre videre undersøkelser med utgangspunkt i resultatene fra spørreundersøkelsene
- finne felles samarbeidsformer, utviklingsmuligheter og problemstillinger som springer ut fra behovet hos elevene og lærerne ved de involverte skolene
- møte både interne og overordnede nasjonale mål om en helhetlig, integrert og forskningsbasert lærerutdanning
Forslag til tema
Sentrale temaer kan være:
- Hvordan samsvarer lærere og elever sine opplevelser av et mindre idrettsrettet kroppsøvingsfag?
- Hvilke verdier opplever lærere og elever at blir fremmet gjennom kroppsøvingsundervisningen?
- Hvordan forstår lærere og elever ferdighetsbegrepet – og hvilken påvirkning har dette på hhv forventninger til karaktersetting og selve karaktersettingspraksisen i faget?
- Hva mener lærere og elever kjennetegner den dyktige kroppsøvingseleven
- Læreplanforståelse og den dyktige eleven
- Operasjonalisering av læreplanen og vurdering
- Vekting av ferdigheter og egenskaper hos eleven ved karaktersetting.
Foreliggende data
FUSK-prosjektet har gjennomført en pilotundersøkelse høsten 2021, der 625 elever og 26 lærere deltok. Her ble erfaringer fra kroppsøvingsfaget kartlagt og erfaringer ble innhentet for å forbedre undersøkelsen. Våren 2022 gjennomførte 56 kroppsøvingslærere og 1910 elever fra ungdomstrinnet samt vg1 og vg2 spørreundersøkelsen, og man finner rapporten «Et forståelig kroppsøvingsfag?» her: https://www.usn.no/getfile.php/13757556-1676988014/usn.no/aktuelt/FUSK_RAPPORT_1-23.pdf . Våren 2023 og 2024 vil det gjennomføres spørreundersøkelser i enda større skala. Her vil alle landets kroppsøvingslærere og -elever bli invitert inn til å besvare spørreundersøkelsen som har en firedelt struktur. Det er spørsmål om:
- Hvor viktig er kompetanse innen de ulike kjerneelementene ved vurdering
- Vekting av kompetansemål i læreres vurderingspraksis
- Hvor viktig er ulike ferdigheter og egenskaper til de ulike kompetansemålene
- Hva er viktige egenskaper ved karaktersetting
Masterprosjekter kan ta utgangspunkt i interessante tendenser og indikasjoner som fremtrer i datamaterialet som hentes inn våren 2023. Det legges også opp til nært samarbeid med praksisfeltet, så problemstillinger som ulike skoler ønsker undersøkt med utgangspunkt i den kvantitative undersøkelsen kan også være aktuelle for masterstudenter å følge opp. I utgangspunktet ser vi det som mest aktuelt å følge opp kvantitative funn fra spørreundersøkelsen med kvalitative metoder som intervju og observasjon.
Hvor mange studentoppgaver er det aktuelt å knytte til prosjektet
Mange. Det er vanskelig/ikke nødvendig å sette en øvre grense på dette.
Aktuelle fag
Kroppsøving
Søknadsfrist
Fristen er uke 35, 2023.
Kontaktpersoner
Vegard Aaring, vegfaa@oslomet.no – kontaktperson for OsloMet og Oslo-skoler i prosjektet
Rein Jensen, reijen@oslomet.no – forsker i FUSK-prosjektet og seksjonsleder kroppsøving
Mer informasjon om prosjektet finner du her: www.usn.no/fusk