FUSK – Forskningsbasert Undervisning og Samarbeidslæring i Kroppsøving
FUSK-prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom forskere og lærerutdannere fra OsloMet og USN.
Mål for prosjektet
- tilrettelegge for at elever, lærere, lærerstudenter og lærerutdannere lærer om kroppsøvingsfaget av hverandre og utvikler det videre i fellesskap
- undersøke og utvikle forskningsbasert kunnskap om hvordan elever og lærere oppfatter og erfarer kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen
- åpne muligheter, der praksisfeltet ønsker det, for at både masterstudenter og forskerne i prosjektet kan utføre videre undersøkelser med utgangspunkt i resultatene fra spørreundersøkelsene
- finne felles samarbeidsformer, utviklingsmuligheter og problemstillinger som springer ut fra behovet hos elevene og lærerne ved de involverte skolene
- møte både interne og overordnede nasjonale mål om en helhetlig, integrert og forskningsbasert lærerutdanning
Forslag til tema
Sentrale temaer kan være:
- Fagets retning som «mindre idrettsrettet fag».
- Begrepet «idrettsaktivteter» i kroppsøvingsfaget
- Ulike problemstillinger knyttet til innholdet i faget og samsvaret mellom lærere og elevers preferanser for innhold i faget.
- Vurdering i kroppsøving.
Foreliggende data
FUSK-prosjektet har gjennomført en pilotundersøkelse høsten 2021, der 625 elever og 26 lærere deltok. Her ble erfaringer fra kroppsøvingsfaget kartlagt og erfaringer ble innhentet for å forbedre undersøkelsen. Våren 2022, 2023 og 2024 vil det gjennomføres spørreundersøkelser i en større skala. Her vil alle landets kroppsøvingslærere og -elever bli invitert inn til å besvare spørreundersøkelsen som har en firedelt struktur. Det er spørsmål om:
- hvordan begrepet «et mindre idrettsrettet» fag blir forstått
- innholdet i undervisningen
- hvordan faget tilrettelegger for sentrale målsetninger
- hvordan retningslinjer for vurdering og karaktersetting blir forstått og praktisert
Masterprosjekter kan ta utgangspunkt i interessante tendenser og indikasjoner som fremtrer i datamaterialet som hentes inn høsten 2022. Det legges også opp til nært samarbeid med praksisfeltet, så problemstillinger som ulike skoler ønsker undersøkt med utgangspunkt i den kvantitative undersøkelsen kan også være aktuelle for masterstudenter å følge opp. I utgangspunktet ser vi det som mest aktuelt å følge opp kvantitative funn fra spørreundersøkelsen med kvalitative metoder som intervju og observasjon.
Hvor mange studentoppgaver er det aktuelt å knytte til prosjektet
Mange. Det er vanskelig/ikke nødvendig å sette en øvre grense på dette.
Aktuelle fag
Kroppsøving
Søknadsfrist
Fristen er 29. september 2022.
Kontaktpersoner
Vegard Aaring, vegfaa@oslomet.no – kontaktperson for OsloMet og Oslo-skoler i prosjektet
Rein Jensen, reijen@oslomet.no – forsker i FUSK-prosjektet og seksjonsleder kroppsøving
Mer informasjon om prosjektet finner du her: www.usn.no/fusk