Kjelsås skole

Kjelsås skole er en barneskole (1.-7. trinn) med omtrent 750 elever og nærmere 130 ansatte inkludert AKS.

Ledelsen består av rektor, assisterende rektor og fire avdelingsledere. Skolens rektor har ansvar for Maridalen skole hvor det er en assisterende rektor. Denne personen er knyttet til ledergruppen på Kjelsås.

Å utvikle skolens praksis og elevens læring er et kontinuerlig arbeid. På Kjelsås skole jobber vi systematisk for å sikre den best mulige undervisningen og vurderingen i undervisningslokalene. Vi samarbeider om innholdet i undervisningen og jobber for å bevisstgjøre elevene på progresjon og mestring i eget læringsarbeid.

Vi jobber sammen med engasjerte foreldre om alle elevenes trivsel og læring. Gjennom tett samarbeid mellom lærerne og klasser på hvert trinn, skal alle elevene ha mange trygge voksne og barn de kan støtte seg på i skolehverdagen.

Gjennom helhetlig trening i sosial kompetanse skal vi ruste elevene til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre.

Kjelsås skole er universitetsskole og vi har et tett samarbeid med OsloMet.

Vi bruker marka og nærområdet aktivt som læringsarenaer for å styrke nysgjerrighet og lærelyst.

Visjon: «Vi spår ikke om elevenes framtid – vi jobber for den!»

Skolens satsingsområder skoleåret 2022-2023 og 2023-2024: 

  • Pedagogisk bruk av IKT – herunder utvikle den ansattes kompetanse innenfor området.
  • Ved oppstart høsten 2023 skal alle elever ha hvert sitt læringsbrett.
  • Elevers sosiale læringsmiljø. Kjelsås skoles standard. Felles regler
  • Leseopplæringen – etablere og iverksette leseplan for 1.-4. trinn
  • Implementering av intern nærværsplan. Opprettelse av nærværsteam.
  • Fellesskapene undervisning
  • Opprette faggrupper på tvers av trinn

Skolen har jobbet over flere år med implementering av LK20.

Vi har de tre siste årene hatt fire store temaperioder hvor lærerne har jobbet tverrfaglig. Perioden har ligget fast på alle trinn.

Samarbeid på trinnet har gjennomsyret skolens praksis.

Skolen har utarbeidet maler for ukeinfo og lekser, slik at formen på informasjon skal være gjenkjennelig for skolens elever og foresatte.

Det siste året har vi hatt fokus på lekser. Dette har vært et påbegynnende tema over flere år, men aldri blitt diskutert eller satt på en felles agenda.

Dette skoleåret har flere fellestider blitt benyttet til faglige diskusjoner om lekser.

Vi må begynne å tenke nytt om lekser!

Vi har:

  • Diskutert på trinn og på tvers av trinn
  • Samlet inn og vurdert lekser som har vært gitt dette skoleåret
  • Snakket med elever.
  • Sett på lekser i forhold til LK20
  • Lest forskningsrapporter og artikler om verdien av lekser
  • Hatt Questback med spørsmål om lekser-leksefri- til lærere

Hva har vi bestemt oss for?

Satsing: Vi starter med et forsøk med leksebevisst skole i begynnelsen av mai 2022 og gjennomfører det skoleåret 2022-2023. Vi har hatt fellestider hvor vi har diskutert lekser. Hva er gode lekser? Hva er gode leselekser.

Hva tror vi at vi oppnår?

  • Økt motivasjon og glede
  • Mestring
  • Bedre tilpasset lekser etter nivå og ferdigheter som elevene kan mestre på egenhånd
  • Elever klarer lekser uten hjelp fra foresatte/søsken
  • Flere elever gjør leksene
  • Unngår at elever gjør vranglære/feil uten at det oppdages
  • Varierte lekser
  • Kvalitet over kvantitet
  • Sikre god oppfølging av leksene med god sammenheng mellom lekser og undervisning
  • Mer helhetlig plan for lekser i form og innhold på Kjelsås
  • Fokus på lesing
  • Elevene får mer fritid

Satsing: Skolen har en prosjektgruppe med ansatte fra ledelsen og en lærer fra hvert trinn. Prosjektgruppen har hyppige møter, er ute på andre skoler og observerer bruk av læringsbrett, deltar på møter med Oslo Create, tilrettelegger for undervisning med læringsbrett på egen skole, har fellestider med opplæring av ansatte, har erfaringsdeling med ansatte. Aløle ansatte skal sertifiseres som Apple Teachers. Elevere og foresatte får alle ukeplaner og ukeinfo gjennom Showbie. I tillegg har det skoleåret 2022-2023 vært en gruppe foresatte som har kommet med innspill og råd i forhold til foresattes rolle inn mot vår satsing på digitale verktøy.

Hva tror vi at vi oppnår?

De aller fleste vil nå målene i LK-20 i forhold til digital kompetanse

Høyere bevissthet rundt bruk av digitale verktøy

Undervisning som fanger elever og motiverer for ytterlig læring

Økt kompetanse

Fellesskapene undervisning

Bedre tilpasning for den enkelte elev.

Aktuelle temaer for masteroppgaver

1.

Kjelsås skole ønsker å være en skole i utvikling ved å se på praksis med et kritisk blikk. Lekser er omdiskutert. Nyere forskning viser også at lekser kan ha negativ effekt på elevers læringsutbytte og motivasjon.

Skolen har et ønske om at noen skal komme inn å forske på oss i forbindelse med overgang til en mer leksebevisst skole.

  • Hvordan samsvarer en leksebevisst skole med LK20?
  • Hva skjer med elevene? Motivasjon, lærelyst, faglig utvikling
  • Læreren? Andre rutiner? Bevissthet?

Vi tenker at dette området er avgrenset og er realistisk å gjennomføre innenfor masteroppgaves rammer. 

2.

Digitalisering er en del av dagens samfunn og skolen skal gjennom mål i LK -20 arbeide for økt kompetanse på området.

Vi har strategiske mål og jobber intens med opplæring og videreutvikling innenfor digitalisering- men har et ønske om at noen kan komme og utforske vår praksis og sjekke om vi oppnår det vi tro, håper og ønsker.

  • Hvordan ser undervisning med bruk av læringsbrett ut på Kjelsås?
  • Hva fører økt bruk av læringsbrett til? Faglig utbytte?  Motivasjon?
  • Tilpasset undervisning?
  • Kildekritikk og opphavsrett?
  • Nettvett?
  • Samarbeidslæring- fellesskapende didaktikk
  • Hva med involvering av foresatte?

Det hadde vært interessant med studenter som ønsker en praksisbasert masteroppgave, f.eks. ved å utvikle et pedagogisk spill eller en digital læringsressurs. Skolen deltar på et prosjekt i samarbeid med OsloMet: Ipar- et partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning – og dette kan være med på å styrke arbeidet med prosjektet.

Området er stort, men man kan avgrense oppgaven ved å velge ut en problemstilling med utgangspunkt i et eller flere av områdene vi mener at vi blir bedre på.

Mulige og nødvendige kilder/data:

  • LK- 20
  • Udir
  • Forskningsrapporter på lekser
  • Forskningsrapporter på bruk av læringsbrett i undervisning
  • Elev – og trivselsundersøkelsen
  • Intervju med lærere
  • Quest back resultater fra intern spørreundersøkelse
  • Intervju med foresatte
  • Intervju med skolens ledelse
  • Innhenting av data etter kartleggingsprøver
  • Observasjon av undervisning
  • Deltakelse i undervisning- undervise sel
  • Følge en klasse/trinn over tid
  • Utvikle et pedagogisk spill/digital læringsressurs
  • Samtaler med elever

Hvor mange studentoppgaver er det aktuelt å knytte til Kjelsås skole? 

2-3 studentoppgaver

Søknad og frist 

Uke 35 2023.

Kontaktperson 

Henriette Randsborg: henriette.randsborg@oslsoskolen.no 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *