Skolehage og uteskole som bidrag til elevers lesing

Bakgrunn og hensikten med prosjektet

Vil du være med å bidra til utvikling av leseglede for elever på en grunnskole? Vi har samarbeid med en skole som ønsker studenter som er nysgjerrige på hvordan få til dette for eksempel gjennom å utforske praktiske opplegg. Her får du mulighet til å utforske elevaktive arbeidsmåter gjennom å integrere arbeid i rom ute med arbeid i klasserommet inne.

Forslag til tema/problemstillinger

Forslag til tema/problemstillinger studentene kan jobbe med kan være:

Hvordan kan bruk av skolehage og uteskole bidra til å forbedre elevers lesing?

Hvordan kan bruk av muntlig fortelling ute og inne bidra til å øke elevers motivasjon for lesing?

Foreliggende data

Her har du mulighet til å utforske opplegg og få data på en skole som er opptatt av lesing og elevaktive arbeidsformer. Data kan samles inn gjennom ulike metoder. Metoder og utprøving av eventuelle praktiske opplegg kan også utvikles i fellesskap.

Hvor mange studentoppgaver er det aktuelt å knytte til prosjektet

Vi legger opp til at studentene skriver sammen i gruppe på to eller tre. Her kan det være to grupper av to eller tre studenter.

Aktuelle fag

Her kan det være aktuelt både med begynneropplæring, profped, eller spesped.

Format

Ulike former for akademiske eller entreprenørielle oppgaver.

Søknadsfrist

Uke 35, 2024.

Lene Ramberg lenera@oslomet.no

Lise Lynum lisemer@oslomet.no