Nyhetsarkiv

Clothing Research contributes to new report on over-consumption

The Clothing Research Group, SIFO at OsloMet, has contributed to the recent Hot or Cool Institute report Unfit, Unfair, Unfashionable: Resizing Fashion for a Fair Consumption Space (download report here). The contribution is in the form of a critique of EU’s textile strategy which was launched in March 2022. The report Unfit, Unfair, Unfashionable: Resizing…

Continue Reading Clothing Research contributes to new report on over-consumption

Stemmer fibermerkingen?

Vi sjekker merkelappen med Matoha FabriTell fiberskanner. Forfattere: Anna Schytte Sigaard, Ingun Grimstad Klepp og Tone Tobiasson I prosjektet Wasted Textiles har en av utfordringene vært å identifisere hvilke fibre klær faktisk består av, både når klærne er merket – men spesielt når de ikke er det. I november var Wasted Textiles så heldige å…

Continue Reading Stemmer fibermerkingen?

Endringslaben med utstilling basert på CHANGE

En tankevekkende «vandreutstilling» av en ung garderobe basert fra tall fremskaffet fra Forbrukerforskningsinstituttet SIFOs prosjekter, i hovedsak CHANGE. Utstillingen står på Hamar bibliotek til og med lørdag 12. november. En tilsvarende installasjon skal settes opp på kulturhuset på Arendal i begynnelsen av neste år, og er åpen fra 23. januar til 17. februar 2023.

Continue Reading Endringslaben med utstilling basert på CHANGE

How to make sure Extended Producer Responsibility becomes a silver bullet

This is a letter sent to commissioners and members of the European Commission in October 2022, from 4 participants in the Wasted Textiles project that explains their suggestions for a way of developing an EPR scheme that addresses volumes. They suggest an Eco-modulation based on volumes in the waste and therefore include the growing online…

Continue Reading How to make sure Extended Producer Responsibility becomes a silver bullet

Klær på ESA Sociology of Consumption-konferansen

Forrige uke var SIFO vertskap for en konferanse for det europeiske nettverket for forbrukssosiologi, en del av The European Sociological Association (ESA). Tema for konferansen var «Consumption, justice and futures: Where do we go from here? (oslomet.no)». Det var 146 deltakere fra hele Europa, og de fleste fra SIFOs klesforskningsgruppe deltok også. Klesgruppas Vilde Haugrønning…

Continue Reading Klær på ESA Sociology of Consumption-konferansen

Klesforskningen på Arendalsuka

For første gang deltar klesforskningen på Arendalsuka og vi gleder oss over at tekstil endelig løftes opp i politikken. Ingun vil delta på flere arrangementer, blant annet sammen med våre prosjektpartnere i NF&TA, og funn fra Wasted Textiles prosjektet vil også bli presentert: Tirsdag 16.08.2022 10:00 – 10:50 Sirkulære skatter: Tekstiler inn i en sirkulær…

Continue Reading Klesforskningen på Arendalsuka

Reise til Polen

Ingvild og Lisbeth besøkte Polen siste uka i juni. Målet for turen var formidlign av kunnskap og i løpet av den holdt de tre workshopper/seminarer. Ved Universitetet i Bielsko-Biala deltok lærere og pedagogikkstudenter på en workshop om å undervise om ull til barn, med vekt på det kreative og også det kulturelle potensialet i å…

Continue Reading Reise til Polen

Høringssvar økodesigndirektivet

Kirsi Laitala og Ingun Grimstad Klepp sendte på vegne av SIFO inn et høringssvar på det foreslåtte økodesigndirektivet (Ecodesign for Sustainable Products Regulation proposal) 22.juni. Under kan dere lese innledningen, og via denne linken (eu.com), kan du lese hele svaret. Feedback from Consumption Research Norway (SIFO) Consumption Research Norway (SIFO) would like to thank the…

Continue Reading Høringssvar økodesigndirektivet

Lukten av klær

Er virkelig menneskers luktesans dårligere enn dyrenes? Eller er den bare sløvet av denne sansens dårlige rykte som noe mindre høyverdig enn syn og hørsel? Ikke så godt å si, det, men sikkert er at sansene våre som så mye annet kan trenes opp – eller vi kan la dem forfalle.

Continue Reading Lukten av klær

Hils på vår praktikant Lea!

De siste tre månedene har Lea Gleisberg, en student fra masterprogrammet i systemdesign ved HTW Berlin vært en del av klesgruppa. I masterprosjektet sitt jobber hun med å utvikle et klesbyttekonsept for Berlin, for å øke gjenbruk og gjøre det attraktivt for en større gruppe mennesker. Mens hun har vært hos oss og tatt del…

Continue Reading Hils på vår praktikant Lea!

MDG lytter til vårt forslag til «Målrettet produsentansvar»

Vi er stolte og glade for at vårt forslag kalt «Målrettet produsentansvar» er tatt inn i partiprogrammet til Miljøpartiet de grønne. Kortere veg fra forskning til politikk skal man lete lenge etter!   Målrettet produsentansvar er et ektefødt barn av SIFO-prosjektene Wasted Textiles og CHANGE. Vårt forslag er inspirert av arbeidet med plukkanlyser av avfall…

Continue Reading MDG lytter til vårt forslag til «Målrettet produsentansvar»

Vegansk skinn og grønnvasking

Akryl har vært kalt «vegansk ull» lenge, men nå blir flere produkter markedsført som veganske.  Det er selvsagt en god ting med et større mangfold på markedet og god merking. Spørsmålet er om det å merke produkter som aldri har innhold noe animalsk, eller plast som jo er svært skadelig for dyreliv, som veganske er…

Continue Reading Vegansk skinn og grønnvasking

Garderobestudier

Garderobestudier er en metode for å få kunnskap om klesforbruk. Klesforskerne ved SIFO har stått helt sentralt i utviklingen av dem siden 2001 da Klepp gjennomførte en studie av hvorfor kvinner kaster klær. Her finnes en oversikt over bruken av metoden i SIFOs forskning, og hvor gode beskrivelser av metoden finnes.

Continue Reading Garderobestudier

Make the Label Count

Onsdag 13.oktober deltok Ingun Grimstad Klepp på lanseringen av Make the Label Count – en internasjonal koalisjon av organisasjoner som vil sikre at EUs nye merking for bærekraftige klær er troverdig og gyldig. Kampanjen stiller seg kritisk til EU-kommisjonens forslag om å bruke Product Environmental Footprint (PEF), fordi ordningen ikke tar hensyn til viktige miljøaspekter…

Continue Reading Make the Label Count

Designprosess: forskningsverktøy for CHANGE

I begynnelsen av september samarbeidet forskerne fra CHANGE med studenter fra Master i Digital Design fra Amsterdam University of Applied Sciences i forbindelse med deres Design Processes Track. Du kan lese om studiet her (masterdigitaldesign.com). Angella Mackey ledet 48 internasjonale studenter, som i grupper presenterte 12 ulike ideer til forskningsverktøy for feltarbeidet i CHANGE. Formålet…

Continue Reading Designprosess: forskningsverktøy for CHANGE

VikingGull på Symesterskapet – tekstil for fremtiden

I dagens episode av Symesterskapet på NRK kalt «Tilbake til framtida», ble deltagerne bedt om å lage et klesplagg for fremtiden. Til oppgaven ble de tildelt maks 2.50 meter av et ganske spesielt stoff, laget etter mal fra vikingenes tekstiler i VikingGull-prosjektet. Tone Skårdal Tobiasson var med på progrmamet og presenterte materialet og prosjektet for…

Continue Reading VikingGull på Symesterskapet – tekstil for fremtiden

Product lifetime in European and Norwegian policies

Formålet med denne rapporten er å få en bedre forståelse av hvordan produktlevetid har blitt posisjonert i politikken de siste tjue årene. Ved bruk av dokumentanalyse undersøker vi forekomsten og kontekstualiseringen av produktlevetid i EUs sirkulærøkonomipolitikk, norske partiprogrammer og offisielle dokumenter, dokumenter fra norske miljøorganisasjoner, forbrukerorganisasjoners politikk og produktpolitikk. Samlet finner vi at det er…

Continue Reading Product lifetime in European and Norwegian policies

WOOLUME: Mapping the market for acoustic and sound absorbing products made of wool

Denne rapporten er første leveranse fra arbeidspakke 2 i WOOLUME-prosjektet. Hovedmålet med WOOLUME er å utforske ulike måter å bruke ull fra polske fjellsau for å oppnå bedre utnyttelse av ressurser og økt verdiskaping. Målet med rapporten har vært å kartlegge markedet for akustiske og lydabsorberende produkter laget av ull for å undersøke potensialet for…

Continue Reading WOOLUME: Mapping the market for acoustic and sound absorbing products made of wool