Senter for profesjonsstudier har som overordnet mål å bidra til utvikling av profesjonsstudier som kunnskaps- og forskningsfelt, både nasjonalt og internasjonalt.
Senteret er et bredt sammensatt forskningsmiljø som studerer profesjoner, profesjonsutøvelse, profesjonsarbeidsmarkeder og profesjonskvalifisering. Spørsmål om det kunnskapsmessige og normative grunnlaget for profesjonell virksomhet står sentralt.
Forskergrupper ved SPS:
- Profesjon, profesjonsutøvelse og styring
- Profesjonskunnskap, kvalifisering og mestring
- Profesjonsarbeidsmarked og profesjonelles karriere
- Studies of the teaching profession, teacher education and education policy (TEPEE)
Utvalgte prosjekter og aktiviteter:
- Forskningsprosjekter
- StudData, den største undersøkelsen i Norden der studenter fra mer enn 20 profesjonsutdanninger følges fra studiestart, gjennom utdanningen og ut i arbeidslivet
- Program for fremragende profesjonskvalifisering (FPK)
- Nordisk nettverk for profesjonsforskning (NORDPRO)
- Forum for profesjonshistorie
- Forum for kvantitativ metode
- Kvalitativt metodeforum
- Forum for vitenskapsteori og etikk
Utdanning
- Ph.d. i profesjonsstudier
- Universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse (UHPED)
- Kurs for ph.d.-veiledere ved HiOA
Omlag 50 forskere, stipendiater og administrativt personell er ansatt ved senteret.