Prosjekt-posteren vår er klar

Alle prosjekter finansiert av Norges Forskningsråd skal lage en poster. I posteren har vi vektlagt de viktigste elementene i prosjektet, slik at de som leser den kan få en opplevelse av hva prosjektet skal handle om. I en blog-post som dette blir ikke tekstefinnut_poster_webn så klar, men vi skal poste utdrag av den i andre sammenhenger.

Bildet nederst i høyre hjørne har vi konstruert for å vise hvordan rommet mellom praksis og profesjonsutdanningen har nye, uprøvde og ukjente muligheter som vi ennå ikke vet hva er. Det er nettopp de ukjente mulighetene og målene som gjør prosjektet spennende. I delprosjektene, som vil få mer info her på siden etter hvert, går vi inn i samarbeidet mellom praksis og utdanning på ulike vis. Samarbeidet med praktikerne blir viktig når vi leter etter forståelser og forklaringer på hva en god læringsarena for studenter i praksis kan være.

Prosjektet er med andre ord en konsekvens av ny barnehagelærerutdanning, som reguleres av en forskrift. I denne forskriften er likeverdigheten mellom praksislærer, som er ansvarlig for studentens praksisopplæring, og Høgskolen tydeligere enn tidligere. Dette innebærer at vi må undersøke hvilke krav som bør stilles til en barnehage som vil være en Utdanningsbarnehage, og dermed en viktig del av utdanningen av fremtidens profesjonsutøvere.