30. august til 2.september ble Europas største internasjonale barnehagekonferanse arrangert i Bologna, Italia. Totalt hadde konferansen 1100 deltagere fra alle verdens kontinenter. Konferansen var preget av mange interessante og godt gjennomarbeidede presentasjoner i parallell-sesjonene som ga innsyn i variert forskning fra barnehagefeltet.
Prosjekt Utdanningsbarnehager hadde to presentasjoner på konferansen. Først ut var Anton med tittelen «Professionalisation of ECEC professionals – Developing professional standards». Presentasjonen vekket interesse hos det internasjonale forskningsmiljøet som var representert i salen.
I sesjonen etter hadde Inger Marie, Karen Marie, Anne og Tove satt sammen et symposium. Symposiet hadde tittelen INNOVATION IN EDUCATION, LEARNING AND PARTNERSHIP, og besto av tre presentasjoner.
![](http://uni.oslomet.no/utdanningsbarnehage/wp-content/uploads/sites/183/2017/08/IMG_4556-225x300.jpg)
Først ut var Anne med sin presentasjon «The kindergarten as an equal partner in the early childhood teacher education». I presentasjonen tematiserte hun hvordan samarbeidet mellom Høgskolen og barnehagene har fungert fram til nå, og trakk særlig fram Høgskolens hegemoniske posisjon i samarbeidet. Videre trakk hun opp perspektiver på hvordan samarbeidet kan videreutvikles for å fremme studenters profesjonslæring i praksis. Deltagerne fikk innsikt i hvordan kartleggingen er gjort og hvilke strategier som tenkes å jobbbe videre med.
![](http://uni.oslomet.no/utdanningsbarnehage/wp-content/uploads/sites/183/2017/08/IMG_4559-225x300.jpg)
Inger Marie og Karen Marie to ansvar for neste presentasjon som hadde tittelen «Innovative collective learning in placement». De presenterte hovedfunn fra studieårets innovasjoner sammen med studenter i partnerbarnehagene. Her trakk de blant annet frem hvordan åpne oppgavetekster og et tettere og mer forpliktende samarbeid med hele personalgruppen i praksisbarnehagen bidrar til å endre studentenes opplevde læringsutbytte. Særlig merkbart har dette vært knyttet til at studentene i større grad opplever å få utfordringer tilpasset eget nivå.
Sesjonen ble avsluttet av Toves innlegg, «Challenging the concept of reflection in students placement periods». Som tittelen antyder fokuserte innlegget på hvordan refleksjon i utdanningen ikke kan sees som selvsagt, men må utfordres for å videreutvikle studentenes praksis. Basert på erfaringer fra en pilot med video som veiledningsgrunnlag og Kemmis sin teori om praksis-arkitekturer ble refleksjon og nye handlinger i praksis knyttet sammen.
![](http://uni.oslomet.no/utdanningsbarnehage/wp-content/uploads/sites/183/2017/08/IMG_4551-300x225.jpg)
Symposiet vekket engasjement hos deltagerne, og et av temaene som ble diskutert i etterkant var hvilken retning barnehagelærerutdanningen skal ta i framtiden.
Sammendragene av presentasjonene finnes på EECERA2017 sine nettsider.