Ny prosjektleder EVU!
Vi har snakket kort med Frode Andersen, nyansatt prosjektleder i Avdeling for Utdanning og for Prosjekt 4 EVU i Programmet «Den gode studentopplevelsen»
Først Frode, velkommen til OsloMet! Du er nyansatt fra 16. mars, det betyr at du har hatt hele din ansettelsestid på hjemmekontor. Hvordan fungerer det?
– Overraskende bra. Jeg er blitt godt mottatt av Avdeling for Utdanning hvor jeg er ansatt, og prosjektgruppen og programleder Kristi. Vi har regelmessige teams-møter. I tillegg bruker jeg tiden til å bli kjent med egen avdeling og miljøene rundt på OsloMet som arbeider med EVU både faglig og administrativt.
Hva er førsteinntrykket ditt av EVU ved OsloMet?
– Jeg møter en enorm vilje i fagmiljøene til å utvikle og levere deltidsutdanninger for voksne studenter. Digitalisering ligger implisitt i alle samtaler jeg har, og CANVAS står sentralt. Samtidig opplever jeg at systematikken og tiden det tar fra ide foreligger til en utdanning lanseres varierer. Det er usikkerhet om “hvor man henvender seg”. Dette rammer innovasjonstakten og at gode ideer ikke blir behandlet.
Kan du utdype dette?
– Dagens EVU-studenter er kravstore. Med rette. Vi må ha som utgangspunkt at de som «brukere» av OsloMet vil ha en økende forventning om fleksibilitet for å få dekket sine behov både til kompetanse, tilgjengelighet og individualisering. Store moduler eller å binde seg opp til en hel grad kan også være feil. Trenden er digitalisering, kortere enheter og muligheten til å bygge sin egen utdanning. Samarbeid på tvers av fakultetene er smart. Jeg tror koordinering er et stikkord. Her ligger en utfordring for programmets EVU-prosjekt etter mitt syn.
Har du noe konkret du har merket deg allerede nå?
– Konkret er jeg gjerne. Det er utfordringer med hvordan vi markedsfører flere av EVU-utdanningene på egne flater. Mye er bra samtidig som det mangler en enhetlig struktur. I tillegg ser jeg at flere av initiativene man kan lese om ikke er reelle, de krever en oppdragsgiver. Det finnes også programmer med utgåtte søknadsfrister.
Da har du kanskje en oppfordring?
– Lokale web-redaktører må ta en gjennomgang av sine EVU-utdanninger. Se på hvordan de er tagget. Finner du dem rett fra hovedsiden ved å benytte relevante søkeord? En mulig EVU-student flykter fra sidene våre hvis de ikke finner det de leter etter raskt, med få klikk. Gikk søknadsfristen til drømmestudiet ut på dato for to år siden bør det vurderes å redigere landingssiden. En oppdragsgiver tenker kanskje at deler av innholdet er gått ut på dato. Slike tanker hos potensielle kunder bidrar ikke til merkevarebyggingen.