Nyheter

Teknisk-pedagogisk infrastruktur- En modell for utvikling av digitale EVU-emner

Prosjektleder: Frode Andersen, Avdeling for utdanning BakgrunnLite planlagte digitale emner kan mangle kontekst som gjør det digitale læringsmiljøet uoversiktlig. Et uoversiktlig digitalt læringsmiljø gjør det vanskelig for studenten å vite hva de skal lære, og når de skal lære det. For EVU-studenten er et strukturert digitalt læringsmiljø viktig da tiden de har til rådighet er begrenset. Tiltaket ønsket å bygge opp et støttesystem som standardiserer deler av digitaliseringsprosessen for EVU-underviser. Støttesystemet må kunne anvendes på alle modeller av undervisning som er aktuelle. Vi ville undersøke om det var mulig å tilby en modell som gir raskere digitalisering, og en bedre…

Les mer Teknisk-pedagogisk infrastruktur- En modell for utvikling av digitale EVU-emner

Bekkelangs

Prosjektleder: Sunniva M Bratsberg/Beate Dessingthon, Avdeling for utdanningProsjektperiode: mars 2022 – november 2022 BakgrunnOppbygningen av studentmiljø og identitetsfølelsen på OsloMet vil ta tid å bygge opp igjen etter to år med pandemi og fravær av fysiske aktiviteter sammen. Målet er å gi en samlende opplevelse langs Bislettbekken, og gi studenter en mulighet til å vise fram alt det spennende som gjøres på våre ulike institutter. Tiltaket var knyttet opp mot markeringen av Skeivt Kulturår. I tillegg til en markering av pride, vil dette bli den store markeringen OsloMet har av Skeivt Kulturår 2022. Mangfold er en av OsloMets kjerneverdier, og…

Les mer Bekkelangs

Lunsjvenn

Prosjektleder: Hanna Skjerva Eide, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studierProsjektperiode: vår 2023 – høst 2023 Bakgrunn4 av 10 av landets studenter oppga i Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) i 2022 at de har få eller ingen venner på studiestedet. Lunsjvenn prosjektet ønsket å bidra til å bedre studentenes sosiale nettverk, gjennom å koble to studenter fra samme studieprogram som ikke kjenner hverandre, til en felles lunsj. Prosjektet ble utarbeidet etter inspirasjon fra NTNU og har potensiale til å oppskaleres til å gjelde alle studentene ved OsloMet. Prosjektet fikk tildelt 38.000,- for studieåret 2023. GjennomføringAlle bachelor og masterstudenter ble via epost…

Les mer Lunsjvenn

Sosial skriving: Utvikling av bærekraftige skrivepraksiser for masterstudenter

Prosjektleder: Pavel Zemliansky/Kristin Solli, UniversitetsbiblioteketProsjektperiode: november 2022 – desember 2023BakgrunnDet finnes mange ressurser for de mer tekniske elementene rundt skriving for eksempel kurs og nettsider om kildebruk, ulike referansesystemer, litteratursøk og oppgavestruktur. Det finnes derimot færre ressurser for det som mange studenter kanskje finner mest krevende: det å få ord og setninger ned på papiret, altså selve skriveprosessen. Gjennom å legge til rette for at en aktivitet som mange opplever som ensom kan flyttes inn i en sosial ramme, ønsket dette prosjektet å øke sjansen for at studentene føler at de er en del av et større fellesskap. Prosjektet tematiserte…

Les mer Sosial skriving: Utvikling av bærekraftige skrivepraksiser for masterstudenter

Gründergarasjen Bootcamp på OsloMet

Prosjekteier: Even Haug Larsen, Fakultet for teknologi, kunst og design og Handelshøyskolen på Fakultet for samfunnsvitenskapProsjektleder: Nicolai Kjærnes, GrundergarasjenProsjektperiode: november 2022- desember 2023 BakgrunnProsjektet skal arbeide for at OsloMets studenter får anledning til å utvikle innovasjonsprosjekter sammen med personer fra ulike fagretninger og nivåer i et oppmuntrende og støttende miljø. Prosjektet vil knytte studenter tettere sammen, og knytte studenter med forskere og næringsliv. Prosjektet er en etterutdanning som ønsker å involvere egne studenter og eksterne deltakere. GjennomføringProsjektet leverte det som var målet. Studenter, forskere og næringsliv ble koblet sammen på tvers av fagretninger og utdanningsinstitusjoner. Majoritetene av deltagerne kom fra…

Les mer Gründergarasjen Bootcamp på OsloMet

MA Conference 2023

Prosjekteier og prosjektleder: Nathalie Hyde-Clarke, Fakultet for samfunnsvitenskapProsjektperiode: november 2022 – desember 2023 BakgrunnProsjektet er en konferanse og et tverrfaglig nettverk, der masterstudenter på Fakultet for samfunnsvitenskap presenterer sine oppgaver og får tilbakemelding fra andre masterstudenter. Formålet var å gi andreårs masterstudenter en mulighet til å presentere masteroppgaven for medstudenter på tvers av fakultetet, møte og nettverke med andre studenter på høyere nivå utenfor deres egne disipliner, og motta uformell tilbakemelding og støtte før innleveringen. I 2023 deltok totalt trettisju andreårs masterstudenter som representerte mer enn åtte utdanningsprogrammer på tvers av alle fire fakultetene ved OsloMet i to en-dags arrangementer.…

Les mer MA Conference 2023

Klar for arbeidslivet – Karrierelæring på timeplanen 

Prosjekteier: Silje Fekjær, ProrektorProsjektleder: Bodil Innset, Avdeling for utdanning, Karrieretjenesten ved OsloMetProsjektperiode: august 2020 – desember 2023 BakgrunnProsjektet ønsket å designe et helhetlig program for utvikling av karrierekompetanse hos studenter ved OsloMet ved å bidra til å inkludere karrierelæringsperspektivet i OsloMet sin karrieretjeneste og i OsloMet sine utdanninger –i tråd med anbefalinger i Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning (2020). Karrierekompetanse innebærer kompetanse i å håndtere sin vei gjennom studie- og arbeidslivet, også i forandring og overganger, til å kjenne og forstå seg selv og sin kontekst, til å handle og ta valg og til å håndtere dilemmaer knyttet til liv, læring…

Les mer Klar for arbeidslivet – Karrierelæring på timeplanen 

Emneintegrert PAL-læring på Facility Management 

Prosjektleder: Ellen Nygard, Handelshøyskolen ved OsloMetProsjektperiode: desember 2020- desember 2023BakgrunnTiltaket skal utvikle et nettbasert emne for etter- og videreutdanningsstudenter innenfor fagfeltet Facility Managment. Emnet skal være ett av i alt to emner innen Facility Managment, som tilbys ved Handelshøyskolen ved OsloMet. Emnet heter BALV3700 Pedagogisk ledelse og ressursutvikling, og skal gi studentene ferdigheter i å lede læringsarbeid samt å gi opplæring. Emnet utvikles spesielt med tanke på studenter som studerer ved siden av full jobb. Som del av tiltaket prøves det også ut bruk av Peer Assisted Learning (PAL). Studieverkstedet har støttet dette arbeidet i første gjennomføring.

Les mer Emneintegrert PAL-læring på Facility Management 

Digitalt lese- og skrivekurs 

Prosjektleder: Nina Gram Garmann, Norskseksjonen, BLU, LUI Prosjektperiode: desember 2020 – desember 2023 BakgrunnTiltaket skal utvikle et digitalt lese- og skrivekurs på OsloMets emner MBH4000 og BSSB6000. Studentene jobber sammen i grupper eller par med oppgaver knyttet til å lese og skrive akademiske tekster. Arbeidet foregår i Canvas, på Zoom og eventuelt i ulike samskrivingsprogram.

Les mer Digitalt lese- og skrivekurs 

Læringsmiljøtiltak ved Master in International Education and Development 

Prosjekteier: Hilde Arntsen, Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning Prosjektleder: Tom Griffiths og Davis Hansen, Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanningProsjektperiode: januar 2022 – desember 2023BakgrunnStudenter på masterprogrammet International development, environment and sustainabilities IDEAS, har hatt lavere gjennomstrømming enn forventet, og mange har brukt lenger en normert tid på å fullføre studiet. Masterprogrammet rekrutterer studenter fra hele verden, med hhv. utdanningsfaglig eller samfunnsfaglig fagbakgrunner, og det er en mangfoldig studentgruppe. Både når det gjelder studentene faglige bakgrunn og deres forutsetninger for å jobbe selvstendig med en masteroppgave, er det stor variasjon i gruppen. Instituttet for internasjonale studer og tolkeutdanning (IST),…

Les mer Læringsmiljøtiltak ved Master in International Education and Development 

Språkmentorer og digitale ressurser ved Studieverkstedet  

Prosjektleder: Ingunn Nilsen, Universitetsbiblioteket (UB)Prosjektperiode: desember 2020 – desember 2023 Bakgrunn Erfaringene ved Studieverkstedet er at studentgruppen som har utfordringer med sitt norsk som andrespråk har slitt, bl.a. fordi OsloMet har hatt få tilbud til denne studentgruppen. De har ofte et mindre nettverk med norskspråklige som kan gi språklig støtte og dermed blir utfordringene både sosialt og faglig større.Ca. 35-40% av studentene som søkte skrive-veiledning ved Studieverkstedet, OsloMet, hadde språklige utfordringer som gjenspeilte seg i tekstene de skrev. Disse har vi ikke kunnet gi et fullgodt tilbud da skrivementorene ved Studieverkstedet ikke har et språklig fokus.Da vi prøvde ut språkmentor…

Les mer Språkmentorer og digitale ressurser ved Studieverkstedet  

Perspektiver på ledelse/Utøvende ledelse 

Prosjekteier: Dag JanssonProsjektleder: Torill Schia, School of ManagementProsjektperiode: januar 2021 – september 2023BakgrunnEmnet Perspektiver på ledelse/Utøvende ledelse er ett av basisemnene som inngår i det erfaringsbaserte masterprogrammet i ledelse ved Handelshøyskolen. Formålet med prosjektet er å utvikle gode læringsressurser som setter studentene bedre i stand til læring i en situasjon hvor de som oftest kombinerer kompetansehevingstiltakene med full jobb og andre aktiviteter. Dette er et emne på 10 studiepoeng som skal kunne gjennomføres av studenter som er i full jobb. Emnet tilbys for første gang høst 2022. GjennomføringLedelse er praksis. Det gjør det utfordrende å undervise. Tiltaket har lagt vekt…

Les mer Perspektiver på ledelse/Utøvende ledelse 

Geitmyra Læringsmiljø 

Prosjektleder: Synnøve Smebye Botnen, Fakultet for lærerutdanning og internasjonalestudier (LUI) Prosjektperiode: juni 2020 – september 2023 BakgrunnNaturfagseksjonen ved barnehagelærarutdanninga disponerer ein parsell i Geitmyra skulehagar der studentar på forsterkinga 2. året og fordjupinga 3. året (totalt ca. 100 studentar) får erfaring med å dyrke parsellhagen, som eit ledd i undervisning i berekraft. Kvar studentgruppe besøker hagen berre 1 gong i løpet av semesteret, og det har til no vore lite medverknad frå studentane kva som vert dyrka der, og oppmøtet på undervisninga har vore labert. Me ynsker i dette prosjektet å auke engasjementet blant studentane rundt Geitmyra. I tillegg vil…

Les mer Geitmyra Læringsmiljø 

DigiLang 

Prosjektleder: Sissil Lea Heggernes, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier(LUI). Prosjektperiode: januar 2022 – desember 2023BakgrunnDen store mangelen på kvalifiserte fremmedspråkslærere i norsk skole er bakgrunnen for at OsloMet i samarbeid med partnere i Norge og utlandet opprettet etter- og videreutdannings-kurs (EVU) i tysk, fransk og spansk. Tiltaket DigiLang retter seg mot tyskdelen av tilbudet og tilbyr tysklærerutdanning gjennom et fleksiblt og hybrid 30 stp-kurs i samarbeid med Pädagogische Hochschule i Freiburg. Prosjektet bidrar til OsloMets strategiske mål om å bli landets ledende lærerutdanning, ved å ha studietilbud i alle fag og internasjonalisering, samt tilby etter- og videreutdanning i tråd med…

Les mer DigiLang 

Emneevaluering   

Det systematiske kvalitetsarbeidet ved OsloMet har vist at det er behov for eit verktøy for gjennomføring av elektroniske emneevalueringar. Dei tillitsvalde studentane har lenge ønskt eit betre verktøy for gjennomføring av emneevalueringar med meir einsarta og anonym evalueringsform og betre tilgang til resultat. Prosjektet har som mål å innføre ei standardisert emneevaluering i Canvas ved bruk av verktøyet CES (tidlegare EvaluationKIT). CES er ei sektorløysing som inneber standardisering og systematisering av emneevalueringar. Verktøyet vil gjere gjennomføring og rapportering enklare og meir føreseieleg for både studentar og fagleg tilsette. Intensjonen er at studentane skal oppleve evalueringane som hensiktsmessige, og at tenesta…

Les mer Emneevaluering   

Utvikling av tilbakemeldingskompetanse for økt læring

Prosjekteier: Håkon Solberg, Avdeling for utdanningProsjektleder: Irene Lona, DIGINProsjektperiode: desember 2020- desember 2023BakgrunnResultater fra Studiebarometeret viser at vurdering og tilbakemelding er blant spørsmålene som får lavest score ved OsloMet. Vi har dermed et betydelig forbedringspotensial på OsloMet når det gjelder tilbakemelding. Digitale verktøy gir nye muligheter for å gjennomføre vurdering og tilbakemelding med økt kvalitet og på en mer effektiv måte. GjennomføringDGS har finansiert lisens på tilbakemeldingsverktøyet FeedbackFruits (FBF) som er integrert i Canvas. DIGIN har jobbet aktivt i hele prosjektperioden med å holde kurs, workshops og gi veiledning både i bruk av FeedbackFruits og med å motivere undervisere til…

Les mer Utvikling av tilbakemeldingskompetanse for økt læring

Digitalt introduksjonskurs for nye masterstudenter

Prosjekteier: Julie Backer, Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjonProsjektleder: Ellen Solberg, Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjonProsjektperiode: oktober-desember 2023 Bakgrunn for tiltaketFrafallet på masterutdanninger ved OsloMet og generelt i sektoren er høyt (17,7 % etter normert tid for kull 2018 og 10,9 % for kull 2020 etter 1. semester). I en styresak fra juni 2021 anbefales det at OsloMet fortsetter innsatsen for å legge til rette for et godt læringsmiljø og tidlig faglig integrering av nye studenter for å redusere fremtidig frafall. God informasjon, trygg oppstart og tilhørighet til studieprogram vil kunne bidra til å redusere frafall, spesielt i forbindelse med studiestart. …

Les mer Digitalt introduksjonskurs for nye masterstudenter

Studentfrivillighetsgallaen

Tiltakseier: StudentparlamentetTiltaksleder: Mats Ugland, Læringsmiljø- og Internansvarlig i StudentparlamentetTiltaksperiode: januar 2023-mai 2023 Bakgrunnen for tiltaketSHoT undersøkelsen som ble gjennomført i 2022 viser at OsloMet ligger under landsgjennomsnittet på antall studenter som er frivillig på siden av studiet (Studentsamskipnaden SiO , 2022). Spesieltetter pandemien har en sett en sett nedgang i antall frivillige over hele landet og flere viktige roller i foreninger, fadderordningen og studentdemokrati står uten noen til å fylle dem. I praksis betyr dette at studentene mister viktige kulturelle og sosiale tilbud og flere står uten medvirkningsmulighet på studiet sitt. Ser en mot de institusjonene som har ett bredt, levende…

Les mer Studentfrivillighetsgallaen

Peer Assisted Learning – kvalitetssikrede studiegrupper ledet av opplærte studentledere

Tiltaksleder: Grethe Moen Johansen ved studieverkstedet, UB. Prosjektperiode: desember 2020 – juni 2023 Bakgrunn for tiltaket Mye læring ved OsloMet foregår i grupper. I Studieverkstedets regulære virksomhet (veiledning og kurs i studieteknikk og akademisk skriving) treffer vi mange studenter som av ulike grunner ikke klarer å nyttiggjøre seg av læringspotensialet i gruppearbeid. I 2015 ble Studieverkstedet presentert for det internasjonalt benyttede tiltaket Peer Assisted Learning (PAL), som spesifikt fokuserer på læring i grupper av førsteårsstudenter. Gruppene blir ledet av viderekomne studenter opplært i PAL metodikk. Etter å ha lært om PAL i en Erasmusutveksling med Bournemouth University, innførte Studieverkstedet opplegget på HiOA samme år. Manglende prioritering…

Les mer Peer Assisted Learning – kvalitetssikrede studiegrupper ledet av opplærte studentledere

Ukestart- innsjekk av masteroppgaven

Tiltaksleder: Marianne Dæhlen/Roar Bakken Stovner. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)Tiltaksperiode: september 2021-mai 2023 BakgrunnI økende grad endres utdanningene på OsloMet til å bli femårige og med en masteroppgave på slutten av studiet. På institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU) har vi lenge hatt studenter som skriver masteroppgave, men fra våren 2022 øker antallet masteroppgave-innleveringer betraktelig. Nå vil det første kullet på de femårige lærerutdanningene, som ble innført i 2017, bli uteksaminert. Mange faglige, organisatoriske og pedagogiske tiltak er satt i verk for å sikre gjennomstrømning på normert tid i de femårige grunnskolelærerutdanningene. Likevel anbefales det å øke tiltak…

Les mer Ukestart- innsjekk av masteroppgaven

Mangfold på EST

Tiltaksleder: Studieleder Petter William Hansen, Fakultet for teknologi, kunst og design  Prosjektperiode: desember 2020 – september 2023 Bakgrunn for tiltaketStudentrådet og ledelsen ved institutt for Estetiske fag ønsket i 2021 å igangsette en omfattende inkluderingsprosess for å styrke og bruke mangfoldet hos studentgruppene. Vi ønsket å skape større faglig utvikling, og bidra til et mer inkluderende studentmiljø og ville gjøre dette gjennom fire ulike studentgrupper gjennom tre semestre (vår 22 tom. vår 23). Gjennom faglige og fysiske kollokvier, enkeltforelesninger og veiledning ledet av studentassistenter og faglige ansatte, ønsket vi å gi flere studenter et sosialt rom for faglig utvikling. Det…

Les mer Mangfold på EST

Digitalisering av Program for den norske arbeidslivsmodellen

Tiltakseier: Arbeidsforskningsinstituttet (AFI)Tiltaksleder: Arne Bygdås, AFI Tanken bak søknaden var å gjøre noe med utfordringen med å etablere et godt læringsmiljø for studenter i et emne som foreleses over tre samlinger à to sammenhengende dager i løpet av et semester. Ideen er derfor å tilby studentene et mer integrert og sammenhengende undervisningsløp og opplevelsen av å være en del av et læringsmiljø. Dette ville vi gjøre ved å bruke ulike digitale verktøy for å legge ut undervisningsmateriale i ulike formater (bilde, video, skriftlig) forut og mellom samlingene, og legge til rette for interaktiv læring i form av diskusjoner og oppgaveløsning. Ambisjonene…

Les mer Digitalisering av Program for den norske arbeidslivsmodellen

Mikroemner på Makerspace 

Tiltakseier: Frode AndersenTiltaksleder: Notto J.W. Thelle Formålet var å utvikle moduler studentene gjennomfører og «samler opp» over tid. Gjennomføring av et bestemt sett med moduler skulle gi uttelling i form av studiepoeng. Disse modulbaserte emnene skulle være små. I den opprinnelige søknaden til Den Gode Studentopplevelsen skisserte vi uttelling fra 2.5 til 5.0 studiepoeng. Modulene skulle i hovedsak bygge på kursene som allerede ble tilbudt i Makerspace, men med mulighet for å utvikle helt nye moduler. Vi ønsket at modulene skulle være tilgjengelig for alle studenter ved OsloMet og for eksterne. Modulene skulle ikke kreve forkunnskaper og skulle kunne tas…

Les mer Mikroemner på Makerspace 

EST oppgraderingsprosjekt

Tiltaksleder: Victoria Skogsletten Dalen, student ved Institutt for estetiske fag. Studentene på EST har i flere år savnet faglige og sosiale møteplasser. Prosjektet handlet om å oppgradere lesesalen for masterstudenter ved EST. Lesesalen var lite funksjonell og trengte oppgradering, både med tanke på oppsett, møbler, belysning og utstyr. Prosjektperiode: november 2022 til desember 2022.

Les mer EST oppgraderingsprosjekt

The measure – Participatory design. Nye måter å undervise 

Tiltakseier: Einar Stoltenberg, instituttleder ProduktdesignTiltaksleder: Astrid Heimer, Produktdesign, HandelshøyskolenProsjektperiode: januar 2021 – desember 2022 BakgrunnDet plutselige utbruddet av COVID-pandemien utfordret undervisning og læringspraksis, men enda viktigere skapte pandemienenfølelse av tap. Tap avsosiale forbindelser blant studenter, omgivelserder læring forekommer inær kontakt med lærerstaben. Følelsen av redusert kvalitet på utdanningstilbudet var særlig tydelig på institutt for produktdesign på grunn av sin pedagogiske tilnærming til læring. Denne tilnærmingen betyr utover nær forbindelse mellom lærere og studenter, omfattende eksperimentering med fysiske materialer, i tillegg til gruppearbeid i spesialiserte verkstedsrom. Planlagte aktiviteter var:(i) Utvikling av COIL-kurs, styrke internasjonalisering, (ii) Bruk av kunstnerisk forskningsmetoder og participatory…

Les mer The measure – Participatory design. Nye måter å undervise 

Kreativ læring for medieproduksjon 

Prosjektets hovedmål var å videreutvikle Institutt for journalistikk og mediefag sin publiseringsplattform «Journalen» til en aktiv og inspirerende læringsarena. Første fase av prosjektet omhandler skjæringspunktet mellom det fysiske og det psykososiale læringsmiljøet, med redesign av et av våre redaksjonelle spesialrom i P48 slik at det inviterer til et aktivt og medvirkende læringsmiljø der uformell og formell læring kan skje sømløst. Ledes av Anne Hege Simonsen på SAM. 

Les mer Kreativ læring for medieproduksjon 

Bærekraftsledelse

Prosjekteier: Frode AndersenProsjektleder: Torill Schia Bakgrunn for tiltaketStudieemnet på 10sp innen bærekraftsledelse er ett av emnene som inngår i den nylig vedtatte erfaringsbaserte masteren i ledelse (Master of Management –MoM). Målsetningen for selve prosjektet er å ha utviklet kvalitetsmessige solide, men ulike faglige ressurser som kan anvendes som 100% digital gjennomføring av studieemnet innen bærekraftig ledelse ved Master i ledelse. Helt konkret 8-10 faglige og pedagogiske videoer, ferdig redigert med tekst, universell utformet og GDPR-compliant. UF skal levere manuskript i Word. DIGIN skal teste en modell hvor de digitaliserer alt og er støtte i valg av digitale læringsressurser. GjennomføringFormålet med…

Les mer Bærekraftsledelse

Bak overskriftene- Spillmodul for kritisk tenkning

Prosjektleder: Marianne MolinBakgrunn for tiltaketDaglig møter vi en strøm av helsepåstander i mediene, som også kan være motstridene om ett og samme helsetema. Det er likevel vist i studier at studenter –og den voksne befolkningen for øvrig -har mangelfull kritisk vurderingsevne for å vurdere troverdigheten til slike helsepåstander. Fakultetet for helsevitenskap har innført et læringsdesign for å lære studentene nøkkelprinsipper for å kritisk vurdere helsepåstander fra nyhetssaker. Dette er integrert i et obligatorisk emne for alle bachelorstudentene på fakultetet (ca. 1500 studenter pr år). Læringsdesignet er basert på det tverrfaglige prosjektet «Bak Overskriftene» som startet opp i 2018 og har…

Les mer Bak overskriftene- Spillmodul for kritisk tenkning

Nettkurs Norsk i sykepleie (Norsk på nett)

Tiltaksleder: Kari Mari JonsmoenBakgrunn for tiltaketStudier viser at utilstrekkelige norskferdigheter-svekker studentenes læringsutbytte (Jonsmoen & Greek 2021, 2018; Sverre et al. 2020) -gjør praksisveiledning utfordrende (Skisland et al. 2018)-gjør sykepleiedokumentasjonen mangelfull (Hellesø & Johannesen 2019; Johannesen 2016)-påvirker kvaliteten på den sykepleien som utøves (Johannesen 2016; Lystad et al, 2012)-gjør at mange N2-studenter strever i studiene (Selj, 2019; Arntzen & Eriksen, 2019; Jonsmoen & Greek, 2017) Studier har også avdekket problemområdene:-tilpasning til en annen utdanningskultur (Arntzen og Eriksen, 2019) -overgangen fra videregående (Arntzen og Eriksen, 2019) -forstå og innfri de kravene studiet stiller (Greek & Jonsmoen, 2013).-fagskriving (Selj, 2019; Greek & Jonsmoen,…

Les mer Nettkurs Norsk i sykepleie (Norsk på nett)

Språklig kvalitetssikring av minoritetsstudenter

Prosjektleder: Eivind Karlsson, Barnehagelærerutdanningen Kontekst og formålMinoritetsspråklige studenter ved barnehagelærerutdanningen søker og tas opp ved studiet med papirer fra videregående skole, men erfaringen viser at mange står i fare for å falle fra, og mange presterer svakt når det gjelder arbeidskrav gjennom studiet og består ikke eksamen og må bruke flere år på studiet enn normert. Anslagsvis 30 studenter i året sliter ved barnehagelærerutdanningen med norsk språk og strever også med å nyttiggjøre seg av de sentrale tilbudene om skriving. Dette setter faglærere under flere typer press: -De må underkjenne tekster fra faglig sterke studenter på grunn av svakt språk,…

Les mer Språklig kvalitetssikring av minoritetsstudenter

Innføring TP Exchange / Kalenderdata (KADA)

Prosjekteier: Royne KreutzProsjektleder: Hanne Bruvik Kontekst og formålStudentene ønsker riktig informasjon til riktig tid på riktig sted. Et viktig skritt på veien til en overordnet kalender for studentene er innføring av Kalenderdata (KADA)–et produkt som sammenstiller kalenderdata. Integrasjonen vil først og fremst gjøre det enklere for studentene å få oversikt over sin studiehverdag ved at data fra flere kalendere presenteres samlet. I tillegg til en bedre studentopplevelse vil dette reduserehenvendelser om praktiske spørsmål til førstelinjen ved OsloMet. Integrasjonen vil gjøre OsloMet mer robust og mindre avhengig av enkeltpersoner. Gjennomføring av tiltaketProsjektperiode: april 2021 til oktober 2021. Den gode studentopplevelsen dekket…

Les mer Innføring TP Exchange / Kalenderdata (KADA)

Curipod  

Prosjekteier: Elin Holter Anthonisen, Institutt for naturvitenskapelige helsefagTiltaksleder: Runa Marie Grimholt,  Institutt for naturvitenskapelige helsefag Kontekst og formålInstitutt for naturvitenskaplige helsefag (NVH)måtte som mange andre ta i bruk ulike digitale verktøy for å gjennomføre undervisningen i en krevende pandemi-situasjon. Vi så det som viktig at erfaringene fra denne perioden kunne bringe med noe nytt og verdifullt for studentene uavhengig av pandemisituasjon. Ett av disse verktøyene var programvaren Curipod. En lavterskel sosial læringsplattform med hovedformål å bidra til student-student-interaksjon. Her kan studentene spørre, stemme, svare, diskuterer og lære. Studentene kan velge å være anonyme. Plattformen er ikke drevet av undervisere, men…

Les mer Curipod  

Nettkurs Norsk i sykeleie (Norsk på nett)

Prosjektleder: Kari Mari JonsmoenProsjektperiode: desember 2020-juni 2022 Hva kom ut av prosjektet?Prosjektet utvikler et nettbasert norskkurs for sykepleierstudenter med et annet førstespråk enn norsk. Kurset vil gå over ett semester og ha 15 fellessamlinger på nett. Mellom samlingene skal studentene, under veiledning, arbeide med fagstoff individuelt og i grupper. I forbindelse med kurset skal det også etableres et nettsted der studentene finner læringsressurser og oppgaver, og der de kan kommunisere med hverandre og dele erfaringer og kunnskap.  Det ble planlagt å gjennomføre et forskningsprosjekt vårsemesteret 2022 som ser på deltakernes faktiske språkutvikling. Resultatene skal bidra til evaluering av kurset. Erfaringer…

Les mer Nettkurs Norsk i sykeleie (Norsk på nett)

Språklig kvalitetssikring av minoritetsspråklige studenter

Prosjektleder: Eivind Karlsson ved Barnehageutdanningen, Institutt for barnehagelærerutdanningProsjektperiode: desember 2020-juni 2022. Bakgrunn for tiltaketMinoritetsspråklige studenter ved barnehagelærerutdanningen søker og tas opp ved studiet med papirer fra videregående skole, men erfaringen viser at mange av dem står i fare for å falle fra, og mange presterer svakt når det gjelder arbeidskrav gjennom studiet og består ikke eksamen og må bruke flere år på studiet enn normert. Prosjektet skal tilby fag – og praksisnær en til en- veiledning av den språklige siden ved arbeidskrav og den språklige siden ved deltagelse i de ulike undervisningsformene studentene møter på Barnehageutdanningen. Enkeltstudenter får tilpasset veiledning…

Les mer Språklig kvalitetssikring av minoritetsspråklige studenter

Bak overskriftene – Spillmodul for kritisk tenkning

Prosjektleder: Marianne Molin, Fakultet for helsevitenskap. Prosjektperiode:  januar 2021-juni 2022 Bakgrunn for tiltaketMålet med tiltaket var å utvikle en spillmodul for å støtte studenter i kritisk tenkning. Opprinnelig ble det søkt om midler til å utvikle en modul kalt “Bak overskriftene” som skulle være en del av et kunnskapsspill laget i samarbeid med sikresiden.no. Kunnskapsspillet, som modulen skulle bli en del av, ble kalt “Trygg student” og ideen var å bruke det i studenters opplæring i kritisk tenkning. Modulen ville dermed bli en del av et spill som spres til samtlige studenter ved OsloMet. I tiltaksbeskrivelsen argumenteres det for at bruk av…

Les mer Bak overskriftene – Spillmodul for kritisk tenkning

Nye prosjekter og tiltak våren 2023

Den gode studentopplevelsen fikk inn 16 søknader innen søknadsfristen 1. september. Ti søknader fra ansatte og seks fra studenter. Søknadene ble behandlet i styringsgruppen til Den gode studentopplevelsen 21. oktober. Til sammen støtter DGS fem nye prosjekter for å bedre studentopplevelsen og studentenes psykososiale læringsmiljø ved OsloMet.  Vi gleder oss til oppstarten avStudentgalla OsloMetStudentparlamentet skal gjennomføre en gallamiddag for klassetillitsvalgte, studentforeninger og studentdemokratiet. Gallamiddagen skal være åpen for minst 500 studenter. Målet med arrangementet er å skape høyere engasjement og bedre oppslutning om studentfrivillighet ved OsloMet. Prosjektet ønsker å bidra til å bygge en kultur der OsloMet-studenten ønsker å engasjere…

Les mer Nye prosjekter og tiltak våren 2023

16 søknader!

Det er mange som ønsker en bedre studentopplevelse ved OsloMet!   Vi fikk inn 16 søknader til Den gode studentopplevelsen ved søknadsfristen 1. september.   I denne søknadsrunden prioriteres søknader som retter seg mot det psykososiale læringsmiljøet for studentene ved OsloMet.   Programmet mottok totalt 16 søknader, 10 fra ansatte og 6 fra studenter.    To eksterne evaluatorer, utvalgte studenter og programkontoret skal nå gjennomgå alle søknadene og komme med en anbefaling til styringsgruppen til DGS. Styringsgruppen beslutter nye tildelinger på styringsgruppemøtet 21. oktober, forutsatt at programmet får tildelt strategimidler for 2023. Søknadene som bevilges midler presenteres i bloggen i løpet av november.   Søknadene Søknadene kommer…

Les mer 16 søknader!

Pilotprosjekt for digitalt EVU tilbud innen estetiske fag

Tiltakseier: Liv Klakegg DahlinTiltakstleder: Peter Haakonsen, EIK/ESTProsjektperiode: Høst 2022-vår 2022 Bakgrunn for tiltaket: Dette tiltaket var et pilotprosjekt for digitalisering og modulisering av eksisterende EVU-tilbud. Det ble søkt om midler til å gjøre om to eksisterende emner fra 15 studiepoeng til åtte mikroemner. Emnene inngår i årstudiet “Design og kommunikasjon i digitale medier”. I tillegg ønsket man å omgjøre to emner fra campusbasert deltakelse til heldigitalundervisning (DIG6100 og FOTO6100, 15 studiepoeng hver). GjennomføringStudieprogramansvarlig delegerer emneansvar til kolleger med 10 timer emneansvar pr emne. Førstnevnte har overoppsyn med alt som skjer, men emneansvarlig skal først og fremst holde orden på Canvas,…

Les mer Pilotprosjekt for digitalt EVU tilbud innen estetiske fag

Fleksibelt digitalisert 5stp engelsk-språklig-tilbud på masternivå

Tiltaks-/prosjekteier: Nina Waaler Tiltaks-/prosjektleder: Ann-Karin Valle, SHA1, HV En ny satsing på potensiell studentutvekslingog deling av kunnskap internasjonalt, krever nytenkningsom blant annet inkluderer delvis digitaliseringav enkelt-emner. Dette gjelder et felt der kunnskapsbasert satsing i Norge bør være en selvfølge, men som internasjonalt er et ekstra sårbart fagfelt ikke minst relatert til sosial ulikhet. Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter(SRHR)har i flere tiår vært inkludert blant FNs bærekraftsmål, og avVerdens Helseorganisasjon (WHO)ogFNs befolkningsfond (UNFPA)vært erklært som et svært sentralt fagområde for satsing for å utjevne sosial ulikhet, sammen med satsing på kvinnehelse Gjennomføring Gjennomføringens første ledd var planlegging.Både av innhold, faglig…

Les mer Fleksibelt digitalisert 5stp engelsk-språklig-tilbud på masternivå