Profesjonelle standarder

Arbeidet i delprosjekt 4 om profesjonelle standarder har denne høsten resultert i en artikkel i Første Steg nr 4/2017 (https://www.utdanningsnytt.no/forste-steg/) . Artikkelen er skrevet av deltagerne i arbeidsgruppen som har jobbet med standardene. Deltagerne jobber til daglig som pedagogiske ledere og daglig ledere i Kanvas-barnehagene som er knyttet til prosjektet, og har skrevet artikkelen sammen med Anton Havnes.

Artikkelen innleder med at målet med standardene er å skape debatt og være et verktøy for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon. De er med andre ord ikke gitte standarder som forteller hvordan en barnehagelærer skal jobbe. Standardene er ledd i et arbeid for å styrke barnehagelærernes posisjon som fagpersoner i barnehagene. Ved å publisere standardene her på bloggen inviterer vi til å skape debatt blant barnehagelærere og i barnehagene om innholdet i fagmiljøet. Hva er en barnehagelærers særegne kompetanse?

Vi ønsker innspill velkommen!