Vi vet at folks behov innen seksuell helse ofte ikke er tilstrekkelig oppfylt, noe som fører til nedsatt helse og livskvalitet. Samtidig kjenner vi til at helse- og omsorgspersonell ofte mangler kunnskap og kompetanse innen seksuell helse, og det mangler skolering innen seksuell helse i alle helse- og omsorgsyrkers grunnutdannelser.
Dette er ikke et nytt problem, og allerede i 2014 ble det startet et forskningsprosjekt i Sverige der man undersøkte studentenes holdninger og ferdigheter for arbeid med seksuell helse i fremtidige yrker. Prosjektet omfattet både kvalitative studier og kvantitative studier med spørreskjemaet Students Attitudes towards Addressing Sexual Health (SA-SH). Resultatene viste at studentene ønsker å få mer kunnskap innen temaet seksuell helse, om barrierer for å snakke med pasienter om seksuell helse og at det er mangel på kompetanse i feltet.
Seksuell helse er et område som påvirker mange forskjellige deler av livet, og de ulike yrker har forskjellige ferdigheter (tverrfaglig) som kan fremme seksuell helse. De første studiene inkluderte studenter i sykepleie, ergoterapi og fysioterapi, men videre studier er utført med flere studentgrupper, for eksempel studenter i sosialt arbeid, vernepleie og ortopedteknikk.
Kulturelle og sosiale aspekter påvirker også arbeidet i praksis med seksuell helse, noe som har ført til forskningssamarbeid og nye studier av sundhedsprofessionelle studenter i Danmark og vernepleierstudenter i Norge. Her skriver vi studier av studenter, men det er også studier med studenter, ettersom mange flere studenter har valgt å skrive sine eksamensoppgaver innen forskningsfeltet. Dette viser et engasjement blant studentene og en vilje til å forbedre omsorg og rehabilitering også ved å inkludere temaet seksuell helse.
Da er det ikke nok å se at temaet mangler i utdanningene, ferdigheter og evner – det må også jobbes for en endring!
I det nordiske forskningsnettverket på dette området har arbeidet skjedd på ulike måter. For eksempel gjennom forskning av effekten av et to-ukers tverrprofesjonelt kurs i seksuell helse, og gjennom pedagogiske utviklingsprosjekter for vernepleierstudenter. SA-SH spørreskjemaet er videreutviklet til en versjon (SA-SH-Ext) som dekker spørsmål om det å arbeide for å fremme seksuell helse for personer med funksjonshemning, samt om hvor kompetent studenter/ enkeltpersoner føler seg før de benytter kunnskap for å fremme seksuell helse i praktisk arbeid.
Til sist, for å skape forbedringer trenger vi å arbeide sammen, et første skritt er å spørre seg selv: Hva kan jeg gjøre for å forbedre kunnskap og ferdigheter innen seksuell helse ved eget arbeidssted, hos meg selv, og hvordan kan jeg sikre at kunnskapen blir benyttet i praksis?
Hvis du blir nysgjerrig og får lyst til å lese mer om nordisk forskning om studenters holdninger og kunnskap relatert til seksuell helse, kontakte gjerne Hilde Lunde (hlunde@oslomet.no), Laila Blaalid (labla@oslomet.no), Helle Gerbild (heng@ucl.dk) og Kristina Areskoug Josefsson (kristina.areskoug.josefsson@vid.no ).
Lenke till norsk SASH https://www.researchgate.net/publication/342170408_StudentsAttitudes_towards_adressing_Sexual_Health_-Extended_Version_-_Norwegian_SA-SH-Ext-N
Lenke till svensk SASH file:///C:/Users/arekri/Downloads/SA-SHtillOI-studerande20170113.pdf
Her er det forslag til artikler at lese (og følg bloggen for siste nytt og nye publikasjoner som er i gang!):
Lunde, G. H., Bakke, A., & Areskoug-Josefsson, K. (2020). Piloting a Research-Oriented Teaching Model in a Bachelor Program for Social Educators – A Way to Increase Competence in Research Methodology and Sexual Health? Uniped, 43(3), 260-274. OPEN ACCESS: https://www.idunn.no/uniped/2020/03/piloting_a_research-oriented_teaching_model_in_a_bachelor_p
Areskoug-Josefsson, K., Rolander, B., & Bülow, P. (2019). Swedish Social Work Students’ Attitudes Toward Addressing Sexual Health Issues in Their Future Profession. Sexuality & Disability. 37(2), 161-173. doi:10.1007/s11195-019-09563-w OPEN ACCESS https://link.springer.com/article/10.1007/s11195-019-09563-w
Areskoug-Josefsson, K., Schindele, A.-C., Deogan, C., & Lindroth, M. (2019). Education for sexual and reproductive health and rights (SRHR): a mapping of SRHR-related content in higher education in health care, police, law and social work in Sweden. Sex Education, 1-10. doi:10.1080/14681811.2019.1572501 OPEN ACCESS https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14681811.2019.1572501
Areskoug-Josefsson, K., Thidell, F., Rolander, B., & Ramstrand, N. (2018). Prosthetic and orthotic students’ attitudes toward addressing sexual health in their future profession. Prosthet Orthot Int, 42(6), 612-619. doi:10.1177/0309364618775444
Gerbild, H., Larsen, C., Rolander, B., & Areskoug-Josefsson, K. (2018). Does a two-week educational intervention change health care students’ attitudes towards addressing sexual health? – Results of a pilot study. Sexuality & Disability, 36(4), 417-435. doi:http://dx.doi.orghttps://doi.org/10.1007/s11195-018-9540-1 OPEN ACCESS https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6244544/
Areskoug-Josefsson, K., & Fristedt, S. (2017). Occupational therapy students’ views on addressing sexual health. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 1-9. doi:10.1080/11038128.2017.1418021
Areskoug-Josefsson, K., Larsson, A., Gard, G., Rolander, B., & Juuso, P. (2016). Health Care Students’ Attitudes Towards Working with Sexual Health in Their Professional Roles: Survey of Students at Nursing, Physiotherapy and Occupational Therapy Programmes. Sexuality and Disability, 34(3), 289-302. doi:10.1007/s11195-016-9442-z
Areskoug-Josefsson, K., & Gard, G. (2015). Sexual Health as a Part of Physiotherapy: The Voices of Physiotherapy Students. Sexuality and Disability, 33(4), 513-532. doi:10.1007/s11195-015-9403-y