Den fremste forskeren om kvinners nytelse.

Minneord Ellen Laan (født 3. april 1962), var professor i seksuell helse ved Amsterdam UMC, University of Amsterdam. Ellen Laan døde 22. januar 2022 av brystkreft. Hun var en kjent, aktiv og respektert forsker, kliniker og pedagog. Dr Laan foreleste på bachelor- og masterprogrammene i medisin og psykologi, og var gjesteforeleser ved VU Amsterdam, Utrecht University, Ghent University og i ulike sexologi postdoktorprogrammer. Hun var grunnlegger av Seksueel Welzijn Nederland. Hennes forskning bidro blant annet til banebrytende funn om kvinners seksualitet. Ellen Laan var kjent over hele verden innenfor og utenfor det sexologiske fagfeltet. Flere av Ellens vitenskapelige artikler er pensum i masteremner ved OsloMet.

Hun ble i 2011 president for International Academy of Sex Research (IASR). Og i 2012 mottok hun en æresdoktorgrad fra det katolske universitetet i Leuven.

Laan har vært professor ved Institutt for sexologi og psykosomatisk gynekologi ved Academic Medical Center, University of Amsterdam siden 2016. Hun snakket varmt om biopsykososiale determinanter for seksuell helse. Hun var også stipendiat ved Kinsey Institute for Research in Sex, Gender, and Reproduction, Indiana University Bloomington. I 2021 ble hun ridder i Order of the Netherlands Lion for sine eksepsjonelle bidrag innen sexologi. Hun var æresmedlem av Dutch Scientific Society for Sexology.

Glimt fra forskningen til prof. Ellen Laan

1994 – Determinanter for seksuell opphisselse hos kvinner: Genitale og subjektive komponenter av seksuell respons. Hun dokumenterte at det er forskjeller mellom den fysiske responsen på seksuelle stimuli og den subjektive opplevelsen av det. En fysisk reaksjon kan også oppstå uten seksuell opphisselse, for eksempel hvis de er i en truende situasjon.

Et annet studietema var orgasme gapet, som betyr at i heteroseksuell samleie har menn nesten alltid orgasme og kvinner ofte ikke. Bare en fjerdedel av kvinnene ejakulerer under coitus, sammenlignet med mer enn 90 prosent av mennene. Årsaken til orgasmegapet er at en heteroseksuell elskov vanligvis hovedsakelig består av coitus og elskoven stoppes så snart mannen har fått utløsning. Laan understreket at samleie bare kan være behagelig for en kvinne hvis klitoris, et stort indre hevelsesorgan, er hovent / erigert. For å ha god elskov må både kvinner og menn ha ereksjon. Hvis kvinner ser ut til å ha mindre sexlyst enn menn, er dette hovedsakelig fordi det er mindre behagelig for dem.

Ellen Laan mente det var viktig at både kvinner og menn kjente til kvinnekroppens anatomi og funksjon. Mange vet ikke at klitoris består av fire lange indre kavernøse kropper og ikke bare det lille hodet på klitoris.

Laan var medlem av ulike fagforeninger og redaksjonsmedlem i en rekke fagtidsskrifter om sexologi. Hun var medlem av standardkomiteen til International Society for Sexual Medicine. Tidlig i 2019 grunnla hun Stiftelsen Sexual Welfare for å gjøre seksuell likestilling mellom menn og kvinner til normen.