God seksuell helse hos barn krever et trygt miljø

Forfatter: Birgit Hegge https://fontene.no/fagartikler/god-seksuell-helse-hos-barn-krever-et-trygt-miljo-6.47.912547.de4733f2d1

Barn er avhengig av voksen tilstedeværelse og adekvat veiledning i sin utvikling av digital dømmekraft (Utdanningsdirektoratet, 2013). Det er nødvendig for at barna skal kunne forstå kompleksiteten i det å sitere eller henge ut noen ved å spre bilder, meldinger eller utfordrende hendelser: Det er stor forskjell på å skrive «Tom er teit» på tavla og å poste den samme teksten med bilde på TikTok. Når vi legger til den seksuelle dimensjonen, står utfordringene i kø. Seksualitet er en fantastisk ressurs til energi og glede, men gjør også barn sårbare og manipulerbare. I tillegg er den vevd sammen med alle andre sider ved barnets utvikling som ikke nødvendigvis modnes i takt. Barns egen utsatthet er dermed også et aspekt ved seksuell utvikling.