Lenke til: Nasjonal konferanse om eldre og seksuell helse

Nasjonal konferanse om eldre og seksuell helse
I november arrangerte Likestillingssenteret KUNFRILikestillingssenteret, og Sex og Politikk en nasjonal konferanse om eldre og seksuell helse i Oslo. Innledere med bred kompetanse innenfor tematikken delte deres  kunnskap og erfaring med deltakerne på konferansen.
Konferansen ble åpnet med en videohilsen fra Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkhol som  understrekte at vi både trenger mer åpenhet og kompetanse om eldre og seksuell helse. I åpningstalen fra Pensjonistforbundet sa Forbundsleder Jan Davidsen at det er viktig med økt kompetanse innen eldre og seksuell helse i møte med en aldrende befolkning.

Her finner du Videohilsen fra Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkhol; Fordommer og tabuer dukker ofte opp når man jobber med eldres seksualitet. Dagens første talere, Bente Træen (professor i psykologi, Universitetet i Oslo) ; interseksjonelt perspektiv med Ingrid Thunhem (universitetslektor, OsloMet); Aldring, kropp og positiv seksualitet sosionom og sexolog Suzann Larsdotter; Deretter en panelsamtale med Haakon Aars (lege og spesialist i samfunnsmedisin, psykiatri og klinisk sexologi) ,Inger Myhre Hansen (Golden ladies, FRI oslo og viken) og Lydia Aas (sosial pedagog) om aldring, kropp og positiv seksualitet; Professor og seniorforsker Siren Eriksen fra Nasjonal kometansetjeneste for aldring og helse om demens og seksualitet; Hilde Lunde (universitetslektor, OsloMet) presenterte to studier og en undersøkelse om seksuell helse gjort på OsloMet; Til sist ble prosjektets hjemmeside, fagdager, webinarer, informasjonsfilmer, og e-læreverktøyet Uke66.no presenterte .