Aftenposten Kronikk den 24.06.2015

FOTO H.Lunde

Norske foreldre holder for mye igjen når barna spør om hvor de kommer fra, mener sexolog, terapeut og pedagog Margrete Wiede Aasland.

- Hvorfor bør man snakke med barn om seksualitet?

- Det er viktig å huske på at vi er seksuelle vesener helt fra vi unnfanges. Barn er nysgjerrige, og da er det både fint og viktig å gi dem svar på det de lurer på. De som har et godt forhold til seg selv og kroppen sin, får også et trygt og godt forhold til andre mennesker.

- Når bør man ta opp tema?

- Aller helst før barna begynner på skolen, de syns fort det blir flaut når de blir litt eldre. Tilpass hvor mye informasjon du deler ut ifra barnets alder og nysgjerrighet.

- Hva bør barnet vite på ulike alderstrinn?

- I tre-fire års alderen kan man fortelle at babyer ligger i mors mage før den kommer ut. For noen barn vil dette være nok, andre vil nok spørre hvor babyen kommer fra. Da kan vi si at inne i kvinner er det eggceller og at i mannens testikler er det sædceller. Bruk gjerne de latinske ordene på kjønnsorganer, det er fint at barna lærer riktige begreper. Forklar at for at det skal bli en baby må en sædcelle fra en mann inn i en eggcelle fra en kvinne. Dette skjer når mannens penis blir stiv og kvinnens skjede myk og luftig. Legg vekt på å forklare at dette skjer når voksne kysser, koser og er forelsket. Fortell at det er dette som kalles å elske eller å ha samleie, og at voksne gjør det fordi det er godt og fordi de er glad i hverandre. Og at noen ganger blir det en baby av dette.