Østlandsposten Kronikk 23.06.2015

FOTO S. Kühle-Hansen

Styrk seksualundervisningen

Mer seksualundervisning på skolen, flere politistillinger, samt psykologhjelp til voldtektsutsatte er på tiltakslista syv ungdomspartier står bak.

Voldtekt rammer én av ti kvinner, og også noen menn. Nå har syv politiske ungdomspartier (se fakta) sentralt alliert seg og sammen formulert 34 tiltak i kampen mot voldtekt. Onsdag ble lista deres oversendt til moderpartiene på Stortinget.

– Vi kommer til å pushe på som bare det. Med syv partier bak lista, er det utrolig stor politisk bredde. Og våre moderpartier har sammen flertall på Stortinget, sier Oda Sofie Heien Larsen, leder av Sosialistisk Ungdom (SU) i Vestfold.

Mer seksualundervisning

På lista står det alt fra å tredoble bemanningen i voldtektsgruppa til Kripos til minst åtte timer seksualundervisning hvert ungdomsskoleår.

– Å styrke seksualundervisningen er svært viktig – mange unge vet ikke engang at de er utsatt for overgrep, sier Lise Marie Sommerstad, leder av Senterungdommen i Vestfold.

Hun har ikke vært med i arbeidet med lista, og skulle gjerne sett et punkt med etablering av flere overgrepsmottak.

– Det er veldig, veldig dårlig mottakstilbud til utsatte i distriktene, mener Sommerstad.