Samtykke og ikke samtykke

FOTO S. Kühle-Hansen

I alle øyeblikk og aktiviteter sammen er det lov til å ombestemme seg og å si NEI, dette vil jeg ikke eller dette vil jeg ikke gjøre mer. Alle har rett på å bli respektert og samtykke-prinsippet gjelder også for seksuelle aktiviteter. Uten samtykke eller brudd på samtykke blir en fin stund brått endret til en ufin stund. Både ord, kroppsspråk og lover er ikke så vanskelige å lese. Her er 4 refleksjoner med utgangspunkt i norsk regelverk og 2 filmer. De kan brukes av studenter i gruppearbeid eller i forelesning om frivillighet og seksualitet:

1. Begge skal være jevnbyrdige, en symmetrisk relasjon gjør møtet eller relasjonen enklere, tryggere og mer likeverdig. Er det skjev maktbalanse mellom to med tanke på erfaring, posisjon, alder, psykisk helse eller funksjonshemming er sjansen større for at det kan oppstå misforståelser og i verste fall misbruk av den underlegne personen.

2. Det hele tiden skal være åpent for valgmuligheter når dere er sammen eller gjør noe seksuelt. Hvis ikke det er valgmuligheter kan en hyggelig stund brått bli endret til et seksuelt overgrep i en eller annen grad. Tvang er ulovlig i Norge uansett om det skjer mellom kjente eller fremmede! En seksuell aktivitet skal ikke skje mot den ene partens vilje.

3. Er du i tvil om hva den andre vil er det best å stoppe opp og spørre. Hvis du ikke stopper med det du gjør akkurat der og da er du kanskje i ferd med å gjøre et seksuelt misbruk i en eller annen grad. Snakk sammen, det er det tryggeste for dere begge! Får du ikke innhentet svar har du heller ikke samtykke.

4. Dere skal være våkne. Hvis den ene ikke er ved bevissthet, svært beruset eller i sovende tilstand har du ikke samtykke. Det er ikke lov å gjøre noen seksuelle aktiviteter med en som ikke er i stand til å samtykke! Gjør du det kan den andre med god grunn melde ifra til politiet.

Det trigger ofte mer å velge ordet DU enn MAN i tekster, case og refleksjonsoppgaver. Underveis i diskusjonen kan du spørre studentene om å notere seg hvordan diskusjonene endrer seg når de endrer pronomen til DU, MAN, HAN, HUN, HIN eller PERSONEN . . . Sistnevnte er mer kjønnsnøytralt. Vi vet fra forskning at alle kjønn kan begå seksuelle overgrep og at alle kjønn kan være utsatt for seksuelle overgrep.

Film 1

Trenger du å forklare eller diskutere prinsippet om samtykke med dine kollegaer eller studenter kan du bruke denne pedagogiske digitale fortellingen! Den er en animasjon  på tre minutter og illustrerer TYDELIG at ingen skal påtvinges ønsker eller aktiviteter.

Film 2

Samtykke eller mangel på samtykke er enklere å forholde seg til i bevisst tilstand. Det er som med bilkjøring. Ikke drikk og kjør, ikke drikk og elsk! Trenger du en film til refleksjoner om alkohol, ansvar og voldtekt anbefaler vi spillefilmen «Stilltiende samtykke», fire minutter. Den er en kampanjevideo laget av Johanne Bjørnå for å rette fokus mot sovevoldtekter og de voldtektene som skjer på fest eller i tilknytning til fest. I Norge kan man bli fengslet inntil 10 år for voldtekt av noen som er bevisstløs og ute av stand til å motsette seg handlingen.

Å begå et overgrep vil si at et menneske krenker et annet menneskes rettigheter. Som sagt, seksuelle overgrep kan hende alle uansett alder og kjønn. Kjenner du noen som trenger hjelp etter et seksuelt overgrep kan du tipse om alarmtelefonen for barn og unge, telefon: 116111

Har du tilhørighet til HiOA kan du også få råd og hjelp her hos HiOAs psykolog, legestudentprest eller andre hjelpeinstanser.